Annons

Check Engine LAmpa

1
Tittde i en tidigare tråd men fick ej något svar på min fråga,
Min check engine lampa tändes ikväll och nu vibrerar motorn på tomgång,(inte jätte mycket men mer än tidigare) men ej om jag varavar den lite, har det att göra med att den inte får rätt bränsle mängd?? Undrar även om det har enbart att göra med avgassystemet att göra när denna lampa tänds eller det är fler monuler som är kopplade till den.

Mycket tacksam för svar då jag har en bita att ta mig till verkstad och vill helst inte köra sönder min skönhet på vägen dit
Annons

2
Hejovälkommen! :D

Check Engine tänds när ngn felkod rapporteras i motorstyrningssystemet. Det behöver inte vara bränslesonden i katalysatorn, utan det kan vara annat, tex vinkelgivaren till kamaxeln. Det finns en mängd givare som datorn=motorstyrningen använder sig av för att beräkna tändning, tomgångsvarvtal mm. Prata med verkstan hur du ska göra.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej Mattias.

Känn dig varmt välkommen till forumet.

ClasseClas snabba svar på din fråga är väl ett oslagbart "levande" bevis på att detta är den givna platsen om man har frågor kring sin Hyundai-SUV .. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Hej och mycket välkommen till forumet, Mattias!
Check Engine-lampan kan tändas - precis som tidigare berättats - för ganska många grejer!
Nu vet jag inte vilken modell/motor du har, men på CM:ens 2.7 V6:a sitter t ex fyra avgassensorer som styr bränsleblandning m m, och kan tända nämnda lampa om någon pajar.
Efter vad jag har hört, skall det inte vara någon fara med att iallafall köra till verkstaden, naturligtvis lite beroende hur långt det är... :roll:
Men - om jag inte misstar mig alldeles - har du väl ganska nära till Helsingborg... :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Check Engine LAmpa

5
Mattias skrev:Tittde i en tidigare tråd men fick ej något svar på min fråga,
Min check engine lampa tändes ikväll och nu vibrerar motorn på tomgång,(inte jätte mycket men mer än tidigare) men ej om jag varavar den lite, har det att göra med att den inte får rätt bränsle mängd?? Undrar även om det har enbart att göra med avgassystemet att göra när denna lampa tänds eller det är fler monuler som är kopplade till den.

Mycket tacksam för svar då jag har en bita att ta mig till verkstad och vill helst inte köra sönder min skönhet på vägen dit
Hej Mattias.
Det problemet som du anger hade jag på en Sonata,bilen gick oroligt på tomgång och stannade ibland, visade sig vara kammremmen som hade hoppat en kugge. Då försöker datan reglera för att få en jämn gång, men lyckas då inte och får detta betende enligt bilverkstan.Varför remmen hoppade var en automatspännare som inte fungerade, varvid de modifierdae den, och fungerde sedan smärtfritt. Det är inte säkert det är detta problemet.Men det är ett tips.
MVH Ingemar

6
Mycket tacksam för alla svar.... ska lämna in bilen på fre så får de kolla upp vad det är för fel.....

stämmer att det inte är så lång från Helsingborg men har lite kontakter med killarna nere i malmö på hyundai center, (jobbar nämligen på BRC som ligger granne..)

7
jobbar nämligen på BRC som ligger granne..)
:shock:
- Kanon! Då har vi en expert här bland oss som kan svara på allt om billjud då? :lol: :lol: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Sen vill man nog inte lämna in bilen i Helsingborg
Jag bor i Helsingborg men lämnar min i Ängelholm
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

9
VAr et tag sedan jag fixade problemet men har tyvärr inte haft tid att skriva....... visade sig att det var tändkablarna som var kassa, bytte både stift och kablar så man var på den säkra sidan och nu går den som en klocka igen.... måste säga att det var väldigt snabba svar vilket var en glad överraskning......

Ja är det några frågor om ljudbyge i santan så är det bara att fråga.. kommer upp med lite bilder på mitt eget bygge så småning om...