Annons

Är jag dum eller????

1
Tjena!
Ett tag sen sist. Hittade en rubrik angående TOD/ITM-Viscokoppling. Måste tyvärr bli lite tjatig om 4-hjulsdriften i våra bilar. Blev lite förvirrad när jag läste den artiklen :oops:(har missat den innan) Jag är inte riktigt med på vad alla förkortningar står för tex LSD diff, TOD, VGT, ITM :? :? Kanske är jag trögfattad men va f.n. Någon brukar skriva ett lättförståeligt svar. Sedan den dummaste frågan på länge här på forumet (kanske) :oops: Vad har jag i min bil (Santa Fe Nordic 2,4 GLS -05) för system???? Har jag 60/40 drivning hela tiden (tror själv det)??? Vet att jag har TCS men det andra har jag ingen aning om (TOD ,VGT etc etc).

Oj de blev en lång text men hoppas någon orkar engagera sig en sista gång i 4-hjulsdrift frågorna.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: /Körven
Annons

2
Hei

Kan jo prøve å svare litt på dette, etter beste evne

På Santa-fe SM er det to typer 4x4 systemer ute å går. Systemet med viscose-koblingen finnes på alle bensinmotorene, untatt den aller største, som jeg tror er på 3,6l, men denne ble vel ikke solgt i scandinavia... her var det jo 2,4 og 2,7 som ble solgt. Foruten disse to, hadde CRDI 112 hk diesel dette viscose-systemet.

På viscose så kobler vel aldri bakhjulene helt ut, men ligger noe inne hele tiden, men ved spinn forran, strammer systemet seg og overfører mere kraft bakover

CRDI VGT (diesel) har 125 hk, VGT brtyr at det er en variabel geometri på turboen. dette gir en annen motorkaraktrestikk og noen hester mere. CRDI VGT har et annet 4x4 system ( samme som den 3,6 literen). dette er det som egentlig heter ITM (Intelligent Torque Mangement), eller som også har blitt omtalt som TOD (Torque On Demand).

Dette systemet trekker kun på forhjulene til vanlig, og ved hjulspinn kobler bakhjulene inn. dette systemet har også en 4x4 "lock" funksjon, som gjør at systemet kan låses med en bryter på bilens dachbord, i 50-50 4x4, opp til 40 km. over dette kobles dette ut, og bakhjulene griper inn ved spinn igjen.

LSD Diff betyr at bilen har en difrensialbrems, dvs at et gjør at en mekanisme sørger for at et hjul som spinner på en aksel, overfører kraft til det andre hjulet, som har grep. Dette er altså ingen skikkelig sperre, men en automatikk som har noe av samme funksjonen, bare at den ikke låser helt.

I din 2,4 (bensin) så har du viscose systemet på 4x4.

Jeg hadde på min forrige santa, en 03 CRDI (diesel), men har i dag en 06 (SM) CRDI VGT, med ITM (TOD) systemet. hvem som er best, er jeg usikker på, da begge systemer har etter min mening sine sterke sider

Dette kan kansje andre forklare på en bedre måte, men jeg har nå prøvd etter beste evne.


Vegard

3
Bra så, Vegard!

Körven åker med ett AWD-system som designats och till stora delar tillverkats av Österrikiska Magna-Steyr; mästare på AWD system och underleverantörer till stora delar av fordonsindustrin.
Exakt hur mycket av grunkorna som tillverkas i Europa och skeppas över till Korea vill jag låta vara osagt, men dubbeldifferentialen och själva viskokopplingen är en bra gissning...

Din modell, Körven var den första av Santan att släppa lamelldifferentialbromsen i bakaxeln för det billigare elektroniska TCS-systemet.
LSD läses för övrigt ut Limited Slip Differential.
Ingen raketteknik direkt - samma grunkor satt i Kronans Duetter och Polisens Amazoner på -60 talet. Skottsäkra grejer i flera avseenden... :roll:


Bra att du frågar, jag själv är en mästare på att rabbla förkortningar;

Fotnot;
Kraftfördelningen ur dubbeldifferentialen är mycket riktigt 60/40, men det är inte alltid det som landar i backen när man kör...



Swedefe

Edit:
Inlägg: 1200
Senast redigerad av Swedefe den 31 jan 2007, 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Inga frågor är dumma Körven! Oftast är det alltid några flera som undrar samma sak men som inte ids eller inte vågar fråga...

Inte mycket att tillägga utan mest en sammanfattning:

Santa Fe SM med viskokoppling som diffbroms har alltså permanent 4-hjulsdrift, medan Santa Fe SM med ITM är framhjulsdriven i utgångsläget om inte 4WD-knappen är intryckt vill säga.

För övrigt så levererades Santa Fe SM GL (alltså snikversionen) utan LSD-bakaxel. Vitsen med LSD-bakaxel är att undvika en annars helt öppen differential i bakaxeln som gör att kraften går ut det bakhjul som har minst friktion. Hur mkt nytta LSD:n gör i verkligheten kan diskuteras. Ju tightare LSD, desto skuttigare blir bilen i skarp kurvtagning eftersom bakhjulen roterar med olika hastighet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hej!
Tackar för de snabba svaren. Då ska vi se om jag fattat rätt: 60/40 drivning (i princip) hela tiden, ingen diffbroms, utan "billigare" TCS system(fanns det bara på sista årsmodellen då). Nu börjar det klarna :shock: (hoppas jag).

Ha de gott /Körven

p.s får väl återkomma vid senare tillfälle med lite frågor.

7
Hei DonTino

Ja, siden det er bensinmotor, så er det jo en viscosekobling i bilen, og med Exl. skulle jeg mene det og er en diffbrems på denne bilen

Vegard