Annons

Köp av Santa Fe diesel

1
Hej!
Är sedan ett år ägare av en Santa Fe -02:a 2,4 Gls. Supernöjd med bilen , men funderar på att byta upp mig i årsmodell och då till ev. en diesel CRDi 05:a.
Är det någon som har några tips att ge? Manuell kontra automat t. ex.
Servicekostnad etc.

Tycker det här är ett suveränt forum att få tips och ideer ifrån!
Santa Fe 2,7 V6 Nordic-06
Annons

2
Hejsan lagom006 och välkommen hit till forumet om jag inte sagt det förut. :lol:
Är det någon som har några tips att ge? Manuell kontra automat t. ex.
Den frågan är nog högst individuell. Själv har jag ingen egen erfarenhet, men enl. flertalet "expert-förståsigpåare" läs motorjournalister, så lär manuell helt klart vara att föredra framför automat när det gäller diesel.

Vad gäller servicekostnader så bör någon annan svara på det, eftersom jag personligen ser RÖTT så fort jag får höra vad dessa servicar kostar.
:wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Skön automatdiesel

3
Hakar på ett gammalt inlägg. Har du skaffat ny Santa än?
Jag kan varmt rekommendera kombinationen diesel och automat. Det brukar ju vara så att ju mer vrid, desto lugnare körning med automat och det stämmer på Santa Fen. Det blir ju ingen racer, men det väntar sig väl ingen. Vid omkörningar runt 90 biter den ifrån riktigt härligt liksom i uppförsbackar.
En tyst glidarbil är vad diesel med automat blir.
Till skillnad från bensinaren blir automatlåda med diesel skapligt ekonomiskt. 0,85-0,9 per mil blandat är väl OK med automat?

Sedan finns det andra väldigt irriterande nackdelar med den här bilen - originalstereo och färddator tex. - som inte är som på andra märken - men det kan du läsa om på andra forum....

Sukken