Annons
Annons

2
Hejsan Johannes_W - Välkommen hit!


Kollade i mina papper.
Motorvärmare + grenkontakt inkl. montering (okt. 2005) > 3900:-

Ingen aning hur mycket pill det är att montera den själv. :roll:


Iofs. nästan 1½ år gamla priser, men det kanske ändå kan vara ett litet riktmärke. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Hej och mycket välkommen till forumet, Johannes_W!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Minns att verkstaden/mekanikern hade problem med monteringen av min motorvärmare (el, insticksvärmare) vid leveransen av min första Santa Fe V6 år 2001. Kanske berodde det på att det var första gången och att man då inte hade någon erfarenhet av bilen.

Så här upplevde jag problemet från min horisont:
Vid leveransen av bilen i början av april 2001 påstods det att det ännu inte hade kommit fram någon värmare som passade i V6:an, men den skulle komma efter sommaren. Den beställda värmaren var alltså inte monterad när jag hämtade ut bilen.
I augusti förklarade verkstaden att nu skulle det gå bra att få den beställda (och betalda) värmaren monterad - men att det skulle vara en ny modell anpassad för V6:an ville man då inte kännas vid, utan det skulle vara en standardvärmare.
Jag fick en tid bokad, lämnade bilen och kom tillbaka på eftermiddagen för att hämta den. Mekanikern hade då precis återkommit efter en provtur med kylarvätskan rinnande ut på marken. Han hade inte lyckats få värmaren monterad rätt dvs den höll inte tätt, och förklaringen var att det hade varit mycket svårt att komma åt och att kolla att värmaren satt rätt.
Eftersom detta var strax före stängningsdags och eftersom motorn var varm, kunde jobbet inte göras om förrän nästa dag då motorn kallnat.
Nästa dags försök lyckades, men jag fick noggranna förhållningsorder om att hålla ett öga på att det inte läckte kylarvätska den närmaste tiden - vilket det inte gjorde, utan allt fungerade perfekt under dom tre år jag hade kvar bilen.

När jag bytte till min nuvarande Santa Fe V6 2004 beställde jag förstås motorvärmare även i den, och då hörde jag inte talas om några problem överhuvudtaget - och har inte heller själv haft några under dom ytterligare tre år som nu gått.
Denna montering gjordes dock av en annan verkstad - den första, inkl säljarfirman, var nedlagd när jag köpte den nuvarande bilen.

Hur svårt jobbet egentligen är har jag alltså ingen aning om, men själv föredrar jag att låta en verkstad ta hand om det.:wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

6
tjenis.
jag kan intyga att det är ett j***a jobb,monterade själv på min -02:a
när jag hade den.avgasrör,grenrör måste demonteras,sen sitter
frostpluggen bakom fördelningslådan.pluggen skall bort(man kommer
bara åt med 1,en arm),sen skall värmaren dit(man kommer bara åt
med 1,en arm).inget kul jobb alltså.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

7
Slangvärmare?

Finns unversalkit till uddafordon, grävare och gudvetvad där det inte lönar sig att ta fram en fordonsspecifik monteringssats.
Det enda som behövs är (nästan) två snitt i slangen och två hål i väggen.

Nackdelen är att det finns en ökad risk för kylvattenläckage och framtida komplikationer, men jag har monterat det på åtskilliga fordon utan problem.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Hei

på min SM CRDI VGT har jeg nå oljevarmer. det ser ut for at det erei kappe montert på bynnpanna, som varmer olja. er ornøyd med denne, selv om den gir litt seinere oppvarming enn den forrige santa'n, som hadde vannvarmer.

I finnmark (Karasjok) , sier de at oljevarmer, er bedre for motoren,men verre for mannen. Vi bruker bilen mye i fjellet, og sier oss fornøyd med oljevarmeren.

Vegard