Annons

BilFörsäljarens ansvar för sålt fordon, hur länge gäller det

1
Hejsan. Har nyligen upptäckt denna sajt. Vilket va en ruggigt bra sajt. har fått lite svar på några frågor. Så kommer säkert komma hit igen med nya frågor :D

I kort gäller min fråga en Santa Fe -03 som jag köpte för ca 1.5 månader sedan av en bilfirma i Sthlm.

Nu har det börjat lukta lite brännt om den i vissa lägen. tex vid kö bildning samt tung körning, läs släp.
Har ju förstått att Santa fe har vissa problem med kopplingen. Men jag tycker att kopplingen i sig sköter sig bra. Den slirar inte.
Men kan ju ändå misstänka kopplingen, eller ?

Ok, frågan i sig gäller försäljarens ansvar i denna fråga om det nu e kopplingen som strular. Jag vet att lameller e slitdelar. men kan det ändå gå under bilgarantin om det nu e kopplingen som strular. Har ännu inte hört med bilförsäljaren då det vart röda dagar mm. så vet inte hur dom ställer sig. Utan detta är mer en fråga i allmänhet.
Så kanske man har lite kött på benen när man åker dit nästa vecka.

Jag e dålig på detta med bilfrågor. Men det verkar ju finnas gott om sådana här inne som kan det.
Så tacksam för svar
Annons

2
Själv har jag automatlåda, men vill ändå bara säga
Mycket välkommen till forumet, Nostradamus! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Nostradamus - Välkommen till Forumet. :lol:

- Är tyvärr själv ingen hejare på just juridik vad gäller säljaransvar, men du får säkert snart svar från någon som är insatt på området.

Du har alltså kört i 1 ½mån sedan köpet och det är först nu börjar ana en viss "skunk-lukt" någonstans ifrån bilen, men du vet inte varifrån, men misstänker kopplingen som trots allt funkar UA.

Att bara på lukt misstänka lamellerna kanske iofs. inte är så fel, men de kan inte vara något annat som kan vara orsak till lukten typ nyligen gjord rostskyddsbehandling eller att man råkat spilla ut lite olja? Menar bara att det kan ju vara något annat som är orsaken till "rosendoften". :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Nostradamus - en kille att luta sig emot när det gamla året lider mot sitt slut och ett nytt randas; Hjärtligt välkommen!

Auktoriserad Hyundaihandlare?
Isf har du förmodligen en generös begbilgaranti som fallskärm,
och förmodligen också en hel del good-will om det värsta skulle hända.

De Santa-ägare med kopplingsproblem vi sett hittills har fått mycket human behandling av verkstäder och/eller generalagent - trots att kopplingen egentligen är att betrakta som försliningsdetalj, precis som du nämner själv.

Börja att ta reda på om kopplingen redan är utbytt tidigare, och om så är fallet; till den nya så kallade "single-mass" kopplingen.

Denna koppling anses av generalagenten som, om inte skottsäker så ändå rejält mycket bättre = mindre chans till good-will reparationer...

Annan, fristående handlare...?
Dags att logga in på Konsumentverkets hemsida - troligen www.kov.se
och börja läsa på...


Lycka till - håll oss underrättade!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting