Annons

tjuv-upplåsning

1
har nån av er råkat ut för att bilen låser upp sig själv?
har hänt flera ggr att min har gjort det. Om det vore så att jag har kommit åt knappen på fjärren borde den väl låsa sig igen.
Samt när jag var i fjällen så låste sig bilen när jag hade startat den och gick ut för att skrapa rutorna. ville ju inte smasha en ruta, för att jag skulle köra 40 mil i snöstorm sen. så jag borrade bort låscylindern till bakluckan. jag har en santa fe av 2001 års modell
Annons

2
Jag har kanske inte råkat riktigt ut för samma otur som dig, men däremot är jag faktiskt rätt irriterad över hur lätt man kommer åt öppna/lås knapparna på nyckeln.
Närmar sig bilen med ex.vis matkassar, tar upp nyckeln å trycker på fjärren för öppna, stoppar nyckeln tillbaka i fickan och nog fasen låser sig bilen igen. Himla känslig för minsta beröring.
Fattar inte heller varför man inte gjort en fördjupning i plasten på nyckeln för bägge knapparna så att man slipper detta eviga låsa/låsa upp?

Om man råka komma åt lås/upp-knappen och INGEN dörr eller b.lucka öppnas så skall bilen låsa sig automatiskt efter x antal sek.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
nimbusen skrev:efter x antal sek.
30... 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: tjuv-upplåsning

4
pulman skrev: Samt när jag var i fjällen så låste sig bilen när jag hade startat den och gick ut för att skrapa rutorna. ville ju inte smasha en ruta, för att jag skulle köra 40 mil i snöstorm sen. så jag borrade bort låscylindern till bakluckan.
Just den funktionen är faktiskt efterfrågad... :?

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1018

Det gäller förstås att ha ytterligare en nyckel tillhands... :shock: :shock:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: tjuv-upplåsning

5
pulman skrev:Samt när jag var i fjällen så låste sig bilen när jag hade startat den och gick ut för att skrapa rutorna.
Dito!

Skrev en låång historia om hur biljäveln totalkollapsade i rejäl kyla - spontanlåste med nyckeln i och motorn igång, men det var troligen i ett tidigare forum.
Skall se om jag kan skrämma rätt på Forumarkivarien nu lagom till nyårshelgen...


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
trist eller hur! hur kom du in i bilen själv?
Jag undrar om inte detta borde täckas av hyundai:s elektronikgaranti?
skall kontakta verkstan på måndag!
mvh pulman

7
"pulman": Vänta tills på tisdag med att åka till verkstan.

Gick inte larmet då bilen låste sig själv?
Om inte så är ju Santa2007:s önskemål löst: Bara att ha med sig två nycklar.
Fasen, jag måste ut och testa.Fast inte i kväll, då ryker grannsämjan.
På min Elantra fick jag efter några år problem med c-låset. Gick INTE
på garantin och skulle kosta en skön slant då man ville byta ut styr-
enheten i förardörren. Jag "tackade för kaffet" och renoverade själv.
I styrenheten(sitter i förardörren) finns en micro-switch som är rätt
känslig.Kommer det in kondens och fukt i boxen så börjar den spöka.
Med minusgrader förstärks nog problemen.
Genom att ta isär styrenheten,torka torrt,smörja upp och packa om den
så fungerade det problemfritt i c:a 3 år.

Har inte varit in i dörren på Santa Fe´n men det kan säkert vara en
snarlik konstruktion.
Då kan det eventuellt gå att åtgärda själv.Om nu Hyundai/verkstan sätter
sig på tvären.

Men det ska bli spännande att få ta del av Swedfe´s avhandling.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Ok, jag tänkte inte på att det var helg :D
Nej, larmet gick inte när bilen låste sig.
Jag hade tidigare problem med att lyset inte slocknar när jag lämnade bilen, det visade sig vara dörrströmbrytaren som sitter i dörrkarmen som är trög.
Nu börjar jag fundera om den är med i spelet när det gäller låsningen oxxo? Kan det vara så? nån som vet?
Ska åka till verkstan imorron, hade inte tid idag.
ska fråga var styrenheten sitter på santa´n.
mvh pulman

9
hej igen!
verkstan tror att felet sitter i nån kabel i dörren?
finns ingen speciell kontrollbox till centrallåset säger dom!
skall börja rota i dörren imorron.
mvh pulman

10
Kontrollboxen, som heter ETACS, sköter larm, vindrutetorkare, c-lås + annan logik. Den boxen sitter under ratten bakom panelen strax ovanför motorhuvsöppnaren. Jag har för mig att det finns en plastlucka som du kan dra bort så ser du boxen.

Kolla på http://www.hmaservice.com för mer info.

Jag gissar på att någon av dörrkontakterna, bagage- eller glasluckekontakterna, eller motorhuvskontakten som felar. Dörrkontakten för belysningen används även för larmet.

Du skriver att bilen låste sig när du larmade så det borde det inte vara ngt knas där. Kolla att allt är låst, dvs dörrar, baklucka o glaslucka.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
hej igen allihopa!
jag gick ut och provade att tejpa dörrströmbrytaren i karmen i intryckt läge.
Då gick det att låsa dörren med knappen från insidan.
Det kanske är så enkelt att jag kom åt denna knapp när jag sträckte mig in och startade bilen, och dörrströmbrytaren var intryckt( frusit eller nåt)?
Om dörrströmbrytaren är ute som den ska när dörren är öppnad så går det att låsa men bilen låser upp igen direkt.
Jag fick besked från verkstan att en låscylinder som passar min gamla nyckel skall kosta ca 1200 samt dörrknappen ca 300, så jag beställde nya.
jag hade inte gjort så mycket skador på plåten i bakluckan så det går nog lätt att få dit den nya cylindern.
en låscylinder med ny egen nyckel skulle kosta ca 600 + moms.
mvh pulman

12
Hej. Min bil låste sig själv flera ggr så jag lämnade in den o bytte motorn till låset på förarsidan. Nu låser den sig inte länge utan allt är normalt förutom att när jag har nyckeln i tändningen och öppnar en dörr så klickar det 3ggr i alla dörrar. Det låter som den låser upp sig men allt är ok. På verkstaden sa dom att det kanske är något fel i någon annan dörr men så länge den inte låser sig är jag nöjd. Summan blev ca 3500kr. Verkstaden heter Betebil service och ligger i Växjö, och jag kan rekommedera dom bra priser och trevligt bemötande.// Rickard