Annons

Generatorproblem

1
Hej på er, och god fortsättning.
Jag fick ett bekymmer med generatorn på min santa -01 2,0 CRDI.
Det första som hände var att det blev kortis i generatorn och stora 120 amp. säkringen gick sönder.
Efter att ha monterat dit den nya generatorn i dag så har det blivit några skumma följd-fel.
1.När jag slog på tändningen så fungerade inga lampor på instrumentbrädan.
Jag bytte då en trasig säkring, och alla varningslampor funkade igen.
2. Radion var död...
Samma sak igen jag bytte ut en säkring som satt monterad i bakstycket på min pioneer (svårt ord att stava till).
3. Klimatanläggningen är död.
Säkringen till klimatanläggningen är trasig, men det är tydligen någon kortis mellan säkringen och klimatanläggningen eftersom den nya säkringer går sönder direkt.
Är det någon som har några ideer eller kanske ett kopplingschema till en santa..
MVH: Torparn
Annons

2
Hej. Det var ju märkligt vilka följdfel du fick efter genaratorkortisen. När det gäller kopplingsscheman så finns de tillgängliga på http://www.hmaservice.com , vilket är en Hyundai US web. Kom ihåg att du måste registrera dig + att CRDI inte säljs i USA (än i alla fall...). Du hittar alltså scheman enbart för bensinare. Jag tror ändå att du har glädje av informationen även om CRDI har vissa specialare som generator, elpatroner för kylvätskan etc.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tackar så mycket :D .
Jag tror inte att det skiljer så mycket på elektroniken till klimatanläggningen mellan bensin och diesel. Jag skall titta in på sidan och kolla lite.
Jag tycker ochså att det är märkligt att jag fick följdfel, men det hinner ju visserligen hända en del innan en 120 amp. säkring brinner av. Jag tror även att en del av elektroniken i instrumentbrädan jordas genom generatorn eftersom varningslamporna slocknar när generatorn börjar ladda, skumt är det...

4
Tack för länken ClasseClas. :D :D

Jag har hittat felet nu. Det var spolen i fläktrelät som det hade blivit kortslutning i. Det tog 14 timmar av felsökning och demontering av inredning, med en massa spring mellan datorn och bilen för att leta i elscheman.
Men nu verkar det fungera, jag provade att bygla förbi relät och fläkten verkar fungera som den ska.
Nu hoppas jag att det inte har blivit ytterligare följdfel.

En annan sak värt att notera är att 120 amp.säkringen inte är lätt att få tag i, jag ringde 4 st auktoriserade märkesverkstäder och ca 10 reservdelsföretag ingen hade någon hemma. Jag fick till slut tag i en annan typ av säkring på MICRO som jag kunde göra om så den passade.

Nu återstår bara att beställa ett nytt relä, och hoppas att det inte är tre veckors leverans på det.

Ha ett gott nytt år på er. :wink:

5
Torparn -
Vet inte hur den 120 amp säkringen ser ut som du nämner, men som ett litet tips då den verkar vara svårt att få tag i hos bilhandlarna, så finns i båttillbehörsbutikerna bladsäkringar (normalt från 35 - 500 amp) som kanske går att använda i nödfall.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Torparn skrev:Nu återstår bara att beställa ett nytt relä, och hoppas att det inte är tre veckors leverans på det.

Ha ett gott nytt år på er. :wink:
Om du har problem med leveranstiden så hör av dig. Det finns alltid möjlighet att beställa från Korea till säkert halva priset och vettig lev.tid. Du har ju koll på artikelnumret så det och då blir det inga problem med beställningen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
nimbusen skrev:Torparn -
Vet inte hur den 120 amp säkringen ser ut som du nämner, men som ett litet tips då den verkar vara svårt att få tag i hos bilhandlarna, så finns i båttillbehörsbutikerna bladsäkringar (normalt från 35 - 500 amp) som kanske går att använda i nödfall.
Säkringen sitter i elcentralen brevid batteriet. det verkar som om alla santor är säkrade med 120 amp.
Jag köpte som sagt säkringen på MICRO och dem kallar säkringen för "specialsäkring C" tyvärr så finns den endast upp till 100 amp, så jag använde mig av "specialsäkring B" istället. Jag fick då vinkla benen 90 grader för att den skulle passa, men det var en enkel match.
Vi tackar för tipset ändå :D

8
Torparn skrev: Säkringen sitter i elcentralen brevid batteriet. det verkar som om alla santor är säkrade med 120 amp.
På CM:en är generatorn säkrad till 150 A, reläboxen 125 A. Enligt instruktionsboken, iallafall.
(Hoppas man inte behöver leta efter såna, OM... :shock:)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Jag var in till verkstan och skulle beställa ett nytt relä i dag, dem skulle ha ett hemma till Fredag för nätta 600 spänn :shock: :evil:
Det blev ingen beställning....

Väl hemma monterade jag isär det gamla relät och hittade en diod som jag tog bort och mätte på.
Som jag trodde, det var i dioden som det var kortslutning.
I morgon blir det ett stop vid Clas Ohlsson för inköp av en ny diod för överkomliga 19 spänn :D :D