Annons

Spöktändning av "check"-lampan?!

1

Två månader efter att jag köpt min 5 år gamla Ur-Santa tändes för 1 vecka sedan "check-lampan". Denna lampa skall enligt instruktionsboken tändas då avgasreningen inte fungerar som den ska och bilen bör snarast tas till en auktoriserad Hyundai-ÅF för genomgång och åtgärd. Då jag lämnade in bilen till Risbergs fick jag beskedet att de "släckt spöktändningen" av nämnda lampa och att det inte var något att bry sig om.
2 timmar senare tändes den jämrans lilla lampan igen så det blir till att lämna in bilen igen i nästa vecka...
-finns det nån här på forumet som vet om man bör bry sig om "check-lampan" eller bara noncha den i fortsättningen. Rent spontant känner jag att det borde finnas en anledning till att den sitter där från början men att lämna in bilen för "släckning av spöktändning" blir en kostsam historia i längden om man ska göra det var 14:e dag... :x
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)
Annons

2
Jo, det är allt till att bry sig om!
Ett fel på avgassensorn ligger kvar i "minnet" och går inte att "nollställa" förrän sensorn är bytt. Den släcks visserligen, men tänds till och från igen.
Har själv fått bytt sensorn, (på V6:an fyra stycken) och sedan dess är lampan släckt.

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=799

Priser och sånt känner jag inte till, eftersom det gick på nybilsgarantin, men du har väl någon sorts garanti på bilen; 3 månader är väl vanligt, eller...?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Jag har lyckan att ha fått med en 3-årig kvalitetsgaranti då jag köpte bilen. De var ju tur det ty nu, 2 månader efter inköp, har kopplingen tackat för sig efter 5 år och 5.800 mil utan dragkrok. Detta går turligt nog på sagda garanti och bilen skall in tisdag den 2:a januari. Jag kommer då att påpeka det Skäreläjan nämnde om sin bil och 4 sensorer och be dem åtgärda istället för att "släcka spöktändning". En utväg som jag ser som möjlig skulle vara att verkstan, istället för att släcka, undersökte vad som verkligen är fel med avgasreningen så som lampan säger. Sedan kan dom eventuellt reparera felet så kanske lampan slocknar av sig själv för att den inte har nått att varna för...
-men nu är jag kanske lite väl optimitisk... :wink:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

4
Håller med "läjan". "Check Engine" ska man inte blunda för.
Knepigt att du(slunk) råkar ut för ett par instrumentpanels-
relaterade(?) fel samtidigt? Tänker då på soppamätarn också.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Hej,

Även jag hade problem med att Check Engine lampan tändes strax efter att jag hade haft bilen inne på 9000 mila service.

Det visade sig vara en tändspole som hade tackat för sig. Väl efter att den blev bytt så funkade det som skulle igen.

6
Nu har bilen varit inne för kopplingsbyte. Jag hävdade då, med hänvisning till detta forum, att spöktändning är en myt och att min lilla Santa visst, även nu med hänvisning hit, har en "soppa-lampa".

Verksta'n lovade kolla på det då dom bytte koppling.

Då jag fick tillbaka bilen 3 dagar senare fick jag beskedet att det trots allt var en s k "luftmassomätare" som tackat för sig och som fick check-lampan att indikera. Denna var nu bytt och allt var frid och fröjd. Vidare medgav verkstadschefen att det faktiskt fanns en soppa-lampa på Santa Fe'n och att min givare i tanken tyvärr hade sagt upp sig. Dom kunde dom fixa detta problem för 2.100.-. Tur man är gjord av pengar så att man kunde skrapa ihop till denna nätta summa så att jag idag kan se när det är dax att fylla på 95-oktanigt :wink:

Jag vill för sakens skull göra en liten rättelse. I början av denna tråd kan jag i besvikelsen över att ha flera fel på en "ny", läs 5 år gammal, bil ha gett intryck av att ha blivit hånfullt eller respektlöst behandlad av min verkstad på Risbergs. Så är inte fallet. Verkstadschefen var, har jag i efterhand insett, helt enkelt övertygad om att min modell inte var utrustad med soppa-lampa och blev överraskad över att finna att den faktiskt var det. Jag har hela tiden blivit väl behandlad av Risbergs i Täby och kan rekommendera min nästa att tryggt handla där.

Dock kan väl denna solskenshistoria vara lätt prejudicerande, dvs vägledande, för många som får besked dom känner inte låter helt övertygande av sin verkstad. Att då vädra sina bekymmer på detta eminenta forum kan verkligen ge frukt. I mitt fall kom jag ju tillbaka till verkstan med sk tjockt på fötterna och kunde med tyngd från bl a Skäreläjan hävda att dom hade fel och bör omvärdera sina utlåtanden. Utan detta forum hade jag idag, med check-lampan konstant lysande, åkt runt tills soppan var slut och sedan fått lifta hem till en gapskrattande hustru.

Tack Club Hyundai SUV Sweden för hjälpen! :D :D :D
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)