Annons

Ingen varningslampa för bensin?!

1
Har haft min Ur-Santa, köpt på Risbergs Bil i Täby, kanske 2 månader och hela tiden retat mig på att lampan, som enligt intruktionsboken skall lysa och varna då mängden bensin i bensintanken börjar bli låg, aldrig börjar lysa utan bilen helt enkelt stannar då tanken är tom. Då jag påpekade detta för verkstan skrattade dom åt mig och påpekade att det inte existerar någon dylik lampa på min Santa Fe-modell.

Kan det vara möjligt att en bil med innifrån belyst ask-kopp, så man skall kunna se hur man fimpar (?!), inte har en "låg-bensin-lampa" :?: :?: :?:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)
Annons

2
Bägge våra har haft, och har inte hört om någon årsmodell eller utförandenivå som saknat denna utrustningsdetalj.

Auktoriserade ÅF och verkstäder som skrattar åt sina kunder är bara alltför vanligt; bry dig inte om dem, oftast har dom fel i sak - förutom att dom totalmissat kapitel 1A i kundrelationsmanualen...


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Re: Ingen varningslampa för bensin?!

3
slunk skrev:Då jag påpekade detta för verkstan skrattade dom åt mig och påpekade att det inte existerar någon dylik lampa på min Santa Fe-modell.
Vete 17 om jag hade besvärat den verkstaden mer, när de inte ens känner till bilen såpass - för det behövs ju inte en auktorisation.
Hör med en annan hyundaiverkstad - ni har väl ganska gott om dem i området - när den första inte kan bete sig hyfsat... :evil:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Ingen varningslampa för bensin?!

4
slunk skrev: Kan det vara möjligt att en bil med innifrån belyst ask-kopp, så man skall kunna se hur man fimpar (?!), inte har en "låg-bensin-lampa" :?: :?: :?:
Koppla ihop tankmätaren med ask-koppen! :lol:

Nej förlåt.Visst finns den funktionen även på din bil.
Tankmätaren funkar väl? I.s.f ligger det nog nära till hands att det
bara är lampan/dioden, som gett upp.

Sällan jag kör så på marginalen men det har hänt.Lyckats ta mig
c:a 50km med husvagn för att nå önskad mack, utan att köra torrt.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Tack för snabbt svar. Bilen ska ändå in för kopplingsbyte, som går på den 3-åriga kvalitetsgarantin, den 2:a januari och jag kommer då att referera till våra samtal på forumet för att se om det kan få min verkstad att åtminstone försöka omvärdera sitt beslut att min bil inte har nån "soppa-lampa"...
-jag återkommer med besked så snart jag fått tillbaka bilen!
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

6
Som alternativ verkstad har du Turebergs Bilcenter i Sollentuna, som ligger ngn mil från Risbergs Bil. Den firman är en ren verkstad utan ngn bilförsäljning och har pysslat med Hyundai i bra många år, så de brukar ha koll på läget.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Nu har jag haft bilen inne för kopplingsbyte. Jag hävdade då, med hänvisning till detta forum att min lilla Santa visst har en "soppa-lampa".

Verksta'n lovade kolla på det då dom bytte koppling.

Då jag fick tillbaka bilen 3 dagar senare medgav verkstadschefen att det faktiskt fanns en soppa-lampa på Santa Fe'n och att min givare i tanken tyvärr hade sagt upp sig. Dom kunde dom fixa detta problem för 2.100.-. Jag betalade och såg glad ut.
Jag vill för sakens skull göra en liten rättelse. I början av denna tråd kan jag i besvikelsen över att ha flera fel på en "ny", läs 5 år gammal, bil ha gett intryck av att ha blivit hånfullt eller respektlöst behandlad av min verkstad på Risbergs. Så är inte fallet. Verkstadschefen var, har jag i efterhand insett, helt enkelt övertygad om att min modell inte var utrustad med soppa-lampa och blev överraskad över att finna att den faktiskt var det. Jag har hela tiden blivit väl behandlad av Risbergs i Täby och kan rekommendera min nästa att tryggt handla där. :lol:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)