Annons

Doft vinande ljud när jag når 110 km/h

1
Hej,

Det känns som jag drabbas efter nya problem direkt efter det att jag har åtgärdat ett tidigare.

Jag hade min bil innen på 9000 mila service för knappt tre veckor sedan. Efter ca 7 milj så fick jag en Check Engine lampa som började lysa. Det visade sig att det var tändspolen som behövdes bytas. Detta gjordes nu bara för ca 2 dagar sedan.

När jag nu under julhelgen tog bilen för långtur så upplever jag ett högt och doft vinande ljud när jag når 110 km/h. Trodde först att det var dubben från vinterhjulen som orsakade detta, men efter att ha kört så insåg jag att det inte är problemet. Kör jag 100 km/h så låter bilen normalt, men ökar jag 10 km så kommer ljudet.

Någon som har haft något liknande problem eller har en aning om vad det kan bero på. (i samband med 9000 milaservice så byttes kamrem och allt annat som görs)
Annons

2
men efter att ha kört så insåg jag att det inte är problemet. Kör jag 100 km/h så låter bilen normalt, men ökar jag 10 km så kommer ljudet.
- Vad är det som motsäger att det INTE kan vara däcken?
"Oljud" o obalans från hjul framträder (i regel) vid 50/70/90 och 110 km/tim.

Kamrem - troligtvis hade du hört vinande oljud från denna hela tiden, som det nu är försvinner ju detta när du lättar från 110 - 100 km/tim.

Tror lite på hjulen iaf. Detta är min fundering på ditt oljud, men avvakta lite för det kommer säkert flera uppslag från andra medlemmar.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Hej Nimbusen,

Det kan iof inte vara helt orimligt. Jag har köpt nya däck ink. fälg från bythjul.com. De ska ju vara förbalanserade, men jag tycker även att ratten är lite skakigare nu än tidigare (speciellt vid högre hastigheter).

Dock så verkar inte ljudet komma från hjulhusen utan mer från motorn, men det är som sagt svårt att avgöra.

4
Vad det gäller ljud som inte framträder förrän bilen "är på rull", är himla svårt i många fall att lokalisera. Ljudet har en förmåga att fortplanta sig till de mest underliga ställen. Nya däck som inte rullat så många mil (under 50-100 mil) kan ge ifrån sig vinande ljud innan de slitits in och speciellt däck med dubb.

Jag skulle nog i ditt fall - avvakta några mil och samtidigt vara observant på "vinet" - oljudet alltså :lol: alt. köra in på däckfirman för att iaf. kolla balansen på något av framdäcken, eftersom du även tycker att ratten skakar lite mer nu efter däcksbytet.

Man hade inga anmärkningar vid 9000-milaservicetillf. om någon detalj i framvagnen som bör åtgärdas?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
jag tycker även att ratten är lite skakigare nu än tidigare (speciellt vid högre hastigheter).
Ett tips är att åka in till Din lokala gumminasare, och be att han balanserar om hjulen. Be honom lite ödmjukt att sänka toleransen på balanseringsmaskinen, den är normalt inställd på 5g, men kan ändras till ex. 1g. (Jag har lärt mig att en liten kasse smörjmedel" gör gumminasaren mkt mer positivt inställd till extrajobbet) Lite mer jobb, men ett h-vetes mkt bättre resultat.

Om Du upplever att ljudet inte är däckrelaterat, utan kommer från motorn, kolla in på vilket varvtal ljudet kommer. Lås sedan aut.lådan på lägre växel och öka till samma varvtal. Motorn vet inte vilken fart bilen kör i, den känner bara av rpm.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe