Annons

ACC - låsa visning av utetempen

1
Hämtat från tidigare forum:

Petroff:
En sak irriterar mig, Det går inte att "låsa" displayen på "utetemp". Efter ett par sekunder försvinner den och går tillbaks för att visa inställd/önskad cupe´temp!?
Jag är lugn och timid i vanliga fall,men det här gör mig nästan "skogstokig".
Det gäller inte bara utetempinfo. Bilen är utrustad med en mängd sensorer och det vore
busenkelt att vidarebefordra den infon till befintlig display! Det vore t.ex intressant veta när AC:n anser att inställd temp i cupe´n är uppnådd. Det är inte säkert att den överensstämmer med den önskade.
Ur miljösynpunkt är denna info väsentlig. Att starta en AC för en tre km kort/lång körning är knappast någon idé, Det suger bränsle och anstränger miljön. Kontentan av det hela: Varför inte vidarebefordra den info som ändå hämtas in av givarna/sensorerna?
Är det fler än jag som hakat upp sig på denna "baggis"?


En annars mycket nöjd ägare av Santa Fe V6-02
Swedefe:
Upplägget med visningen är yttertemperatur är korkat - både själva knapptryckningen och visningen "nere i källaren"!

Kan halv-trösta dig med att Tucson fått konstantvisning av yttertemperaturen i ACC-utförande - dock fortfarande nere på klima-displayen...

Har inte läst om någon som gjort någon fix för att komma tillrätta med bristen, och jag antar att du prövat bonna-trixet med en avbruten tandpetare som kilar knappen i intryckt läge - vet inte om detta är nog för att "overridea" systemets preferrens att visa annat i fönstret, men försöka duger!
ClasseClas:
Det verkar som om -05modellerna (även vissa -04) har ändrad tempvisning. Om du trycker på AMB så stannar utetempen kvar tills dess du trycker på AMB igen.

http://p211.ezboard.com/fhyundaisantafe ... 4321.topic

Vill ha! Undrar om det går att byta mjukis i ACCn?
Annons

3
Jag bad att få bytt SW i autlådan + ACC i min -02a i samband med service och angav då de senaste releaserna som används i USA och som finns att hitta här: http://www.hmaservice.com

Servicekillen sa inte så mkt utan hade snarare kunnat husera en hel talgoxefamilj i fejan. Fågelholk kallas det...

Amerikanarna är urkinkiga när det gäller autlådans beteende så Hyundai har blivit tvungna att ta fram en massa uppdateringar som man kan få nedladdade på begäran.

Här i Sverige verkar man inte röra mjukisen. ACC:n uppdateras aldrig, vet ej om verkstäderna har utrustning för byta SW. Autlåde-SW samma sak vilket är lite slött. Allt hänger givtvis på vilka direktiv (läs internationella servicebulletiner) som Hyundai Sverige väljer att ta.

För Tucson verkar det som om man har pillat både på autlådeSW + motorstyrningsSW.

Så svaret är nej, har inte fått några uppdateringar och tänker inte tjata på verkstan ngt mer faktiskt.

Hur är det med -05, -06 SM modellerna? Går det att låsa yttertempen på era bilar?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Nix, det viktigaste att känna till är vilken inomhustemperatur man förvalt... :roll:

Visar sig att mitt "bonnatrix" med att tvinga knappen inne heller inte funkar - efter de programmerade sekunderna så återkommer visningen av innervärdet, hur hårt jag än trycker. :mrgreen:




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Vill bara bekräfta vad swedefe "säger".
Jag har en SM 05:a och yttertemp. mät. via AMB går INTE att låsa. Återgår efter några sek.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Hej, posten är visst raderat från US-forumet. Jag fick intrycket att man kunde låsa AMB på ACC:n, men tvivlar på det nu i efterhand. Då hade det helt säkert varit infört på nyare Santor även här i Sverige/Europa, vilket inte är fallet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
ClasseClas: jag tänkte närmast på sw för växellådan. Ska man ha någon användning för yttertempmätare så anser jag att den bör sitta bättre placerad så att man inte behöver flytta blicken bort ifrån vägen.