Annons

9000 mila service (SUCK)....10 mil senare nya problem

1
Jag har precis haft min Santa Fe 2,7 -01:a på 9000 mila service. Att denna service är hiskelikt dyr har debatterats fligit på detta forum så jag behöver inte ta upp det.

Dock så hittades fel på bland annat tändkablar, en vattenpump samt en givare så prislappen slutade på ca 17 500 :- :shock:

Klart roligare kunde man ju ha för dessa pengar nu i juletider.

Till saken hör nu att min fru kör bilen dagen efter och då tänds CHECK lampan. Lampan CHECK anger enligt instuktionsboken fel i motorn eller utsläppregleringen.

Lampan var dock släckt dagen efter när jag använde bilen. Jag begav mig dock ändå till verkstan och påpekade problemet, men de hävdade att de inte kunde läsa av felkoden om inte lampan är tänd.
Jag rådfrågade en kille där och han sa att det inte är några problem så länge motorn inte lät "illa". Det gjorde den inte så jag åkte hem.

Idag så tändes lampan igen när jag startade motorn och jag tyckte inte att motorn lät helt frisk. När jag öppnade huven så hörde jag ett ljud som bäst kan beskrivas som "sprakande elektricitet".
Jag stängde av motorn och satt på den igen med samma resultat. I och med att det är lördag idag så kan jag inte kontakta verkstan förän på måndag.

Frågan ett är, kan jag på något sätt hävda att felet borde åtgärdats av verkstan som gjorde servicen? Självklart beror det kanske på felet, men med tanke på denna stora service som har gjorts och att något går sönder bara 10 mil senare...

Fråga två, är det någon som känner till eller har hört talas om detta problem? Motorn låter inte helt frisk som sagt och det sprakande ljudet gjorde att jag inte vågade köra med bilen.

Tacksam för svar och kommentarer.
Annons

Re: 9000 mila service (SUCK)....10 mil senare nya problem

2
Hazlos skrev: ...Jag begav mig dock ändå till verkstan och påpekade problemet, men de hävdade att de inte kunde läsa av felkoden om inte lampan är tänd.
Detta låter för mig ganska märkligt! Med reservation för att tekniken har ändrats (Vilket jag inte tror i detta fallet) så ligger felkoden kvar i styrenhetens minne tills dess att den återställs i databoxen som man kopplar in på verkstaden. Denna funktionen var likadan på vår 03:a, och därför tror jag att den fanns redan på 01:orna. Alltså skall man mycket väl kunnat läsa av felkoden även då lampan är släckt emellanåt.
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=799
Numera har man sedan ett par månader också uppdaterat verkstädernas utrustning till ännu modernare datorer,(som bl a kan beställa reservdelar själva!?!) vilket naturligtvis borde göra felsökningen ännu enklare!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
ang "sprakljud" så kolla tändkablarna att dom nya sitter fast ordentligt,förresten Hyundais tändkablar är tydligen av sämsta sort enligt en hyundaimek :shock: en mycket vanlig felorsak på dom flesta hyundai...så dom nya kanske är dåliga och därför lyser lampan ibland.(så var det på tjejens atos) jag satte dit några 40 år gamla från en simca och bilen går kanon :D (affärerna var stängt,annars hade jag köpt nya :wink: )

4
Hej och tack för svaren.

Jag ska ringa verkstaden direkt imorgon och påpeka felkoden i minnet.

Att det skulle vara fel på tändkablarna när de precis har bytt dem låter ju inte troligt, men man vet ju aldrig...

5
Att det skulle vara fel på tändkablarna när de precis har bytt dem låter ju inte troligt, men man vet ju aldrig...
Har Du bevis för att de är bytta?

På annan plats har ju tidigare diskuterats om delar som påståtts vara bytta, som inte varit det.

Vill ju inte måla :evil: på väggen, men man kan inte vara nog försiktig i dagens samhälle...
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Ja, jag har inte mer bevis än att de står med på service specen.

Är dock hyffast säker på att de är bytta (eller iaf åtgärdade) då motorn innan inte tände på alla cylidrar, men det gör den nu.

Det hela känns lite kymigt efter en så stor service...

Ska man börja bråka med dem?
:cry:

7
Hazlos skrev:Ja, jag har inte mer bevis än att de står med på service specen.

Är dock hyffast säker på att de är bytta (eller iaf åtgärdade) då motorn innan inte tände på alla cylidrar, men det gör den nu.

Det hela känns lite kymigt efter en så stor service...

Ska man börja bråka med dem?
:cry:
Bråka och bråka...

Tanken med servicen är ju att bilen ska funka felfritt fram till nästa tillfälle. Om de inte har lyckats med det så får de väl fixa vad för problem det nu är. Du åkte ju på andra "bonusgrejor" som vattenpumpen tex så firman får ju ta ansvar för att bilen ska funka felfritt efter servicen. Exakt vad som gäller juridiskt vet jag inte riktigt, ngn garanti på servicen bör man kunna hävda, men egentligen ska du inte behöva "bråka", utan firman borde skämmas som satan och glatt fixa din bil! :D

Man kan ju inte beskylla Hyundai för att ha långa serviceintervall. 1500 mil mellan intervallen är nästan sämst i klassen. Har för mig att Volvos och Fords etanolbilar servas var 1000:e mil dock.
Senast redigerad av ClasseClas den 03 jan 2007, 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Ja, det visade sig att det var en tändspole som gått sönder.

Det blev ett byte och nu är felet åtgärdat. (dock fick jag stå för den kostnaden).