Annons

Gäller ALLA - Inte bara SF (SM)

1
ANSLAGSTAVLAN
Inget inrapporterat snödjup idag. Då är det ett utmärkt läge att friska upp "teflonminnerna" inne i SUVarna.
(Vet att vi skrivit om det på annan plats, men alla "orkar" inte söka runt.) :roll: :lol:

När får dubbdäck användas?
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 30 april och under annan tid om det är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.

Vad är vinterväglag?
Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan och angränsade vägar. Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

När ska vinterdäck användas?
Det är krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.

Kolla dina däck.
Ett bra sätt att testa om vinterdäcken är lagliga är att använda en femkrona som mall. Avståndet mellan överdelen på siffran fem och överkanten på myntet är tre millimeter. Stick ner myntet på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av däckets bredd. Ser du hela siffran fem är däcket utslitet och därmed olagligt.

Vad gäller för grovmönstrade terrängdäck?
Däck som är grovmönstrade M + S -märkta och som inte är särskilt framtagna för vinterkörning är inte godkända som vinterdäck.

Vad gäller om man har påkopplat släp?
Har du dubbade däck på dragbil, skall vid färd på halt väglag eller då sådant kan befaras, också vara dubbade däck på släpvagnen och om dragbil har odubbade vinterdäck får släpvagnen vara försedd med dubbdäck. Alltså får släpet ha bättre däck än dragbilen och inte tvärtom.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Bra förklaring Nimbussen.
Man tackar.

Dock skall påpekas att 90% av alla M+S däck på den Skandinaviska marknaden är godkända som vinterdäck. Dessa har oftast en snöflinga bredvid beteckningen M+S (mudd and snow)

M + S ?

3
Hejsan.

Ett bra, men inte 100%, sätt att se om ett däck är godtjänt eller ej är att titta på sajpningen. Alltså de täta, smala skåror, som finns på slitbanan.
De ska vara väldit täta. Högst c:a 6 mm mellan varje spår.
Ett däck som har så är oftast godkänt i sverige. De amerikanska, ej godkända däcken, men ändå märkta med M+S saknar den täta sajpningen.

Håkan J.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP