Annons

Byta kylarvätska

1
Hej forumet!

Jag tänkte byta kylarvätska själv på min i40, jag har en röd etylenbaserad glykol. Är det OK att köra den eller borde jag köpa en blå-grön etylenbaserad, i manualen står det bara etylenbaserad så jag antar att båda fungerar lika bra men jag har en grön-blå idag. Vad skulle ni göra?

Vidare undrar jag var jag ska ställa uppsamlingskärlet, jag testade med att hälla vatten ovanför pluggen till kylarvattnet och det rann ut lite överallt där det fanns hål i plasten. Ska jag plocka bort hela plastskyddet under motorn för att få ordning på detta eller finns det något smart sätt? jag vill absolut inte det ska komma ens en droppe på backen då jag har småbarn.
Annons

Re: Byta kylarvätska

2
Så länge som det är en etylenbaserad glykol så funkar det oavsett färg. Röd brukar dessutom vara en long-life glykol. MEN! Den röda typen går inte att blanda med någon annan glykol, så spola ur systemet noggrant om du tänker byta färg.
Vad gäller avtappning så är det aldrig enkelt att undvika spill.. Jag har aldrig lyckats byta utan spill i alla fall, trots plastpåsar och gummidukar som rännor ner i uppsamlingskärlet. Enda sättet att garantera 0% spill hemma är nog att byta vätskan någon annanstans ;)
Hyundai i30cw 1.6 CRDi Blue Drive -2010

Re: Byta kylarvätska

4
Den röda är speciellt anpassad för att skydda aluminiumdetaljer medans den blå har lite annorlunda inhibitorer för korrosionsskydd. Blandas de så kommer de försöka "ta ut" varandra och ge mycket sämre egenskaper mot korrosion och kavitation. I vissa fall bildar de även en gegga som kan fastna lite var stans.
Hyundai i30cw 1.6 CRDi Blue Drive -2010