Annons

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

31
bjorjo skrev:Aha, nå tror jeg at jeg vet hva problemet er. Kabeladapteren min er for radioversjonen, og jeg har navi. Da skal jeg kolle imorgen . Kanskje den benytter pinne 4 for knappene !

Hvis det er felen så får du stjerne i boka mi Tjosan ! Hehe
Stjärnor blir man inte mätt på ;-)

Du har mer och se upp med för Can-bussen är också olika.

Radio, Can High = pinne 1, Can Low = pinne 13

Nav, Can High = 2, Can Low = 14

Ha're
Annons

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

34
Hej, Tjosan
Detta ser grymt bra ut har precis pratat med Kevin och fått Pris.
Men har lite frågor som du kanske kan svara på.
Denna sajt känns lite oseriös men du har handlat själv därifrån utan problem? hur lång var leveranstiden ingen problem med tullen och likande?
Hur fungerar navigatorn fungerar denna även om man inte har något Internet menar går det att köra denna i Offline läge tänker på om man åker till tyskland eller liknande?

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

35
odaman skrev:Hej, Tjosan
Detta ser grymt bra ut har precis pratat med Kevin och fått Pris.
Men har lite frågor som du kanske kan svara på.
Denna sajt känns lite oseriös men du har handlat själv därifrån utan problem? hur lång var leveranstiden ingen problem med tullen och likande?
Hur fungerar navigatorn fungerar denna även om man inte har något Internet menar går det att köra denna i Offline läge tänker på om man åker till tyskland eller liknande?
Fråga nummer ett, har du navigator eller radio nu? Internet får du genom 3G sticka med sim-kort, så är den inte ansluten så
har du inget Internet, men allt fungerar utom surf naturligtvis.

Kevin har varit en av de få seriösa av säljarna. Brukar ta mellan en eller två veckor. Viktigt att du säger till Kevin om ett värde på max. 100 dollar
och gåva. Då blir det ingen tull och moms. En del t.ex DHL tar ut en avgift även om du har betalt till DHL en gång. Så ett tips använd inte DHL.
Bor du dessutom utanför innerstaden tar DHL ut ett by-tillägg på 30 dollar, riktigt rufflarföretag, DHL.

Det viktigaste är dock om du har navigator nu i bilen kommer den nya inte att funka utan ombyggnad.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

37
odaman skrev:Då vet jag,
jag har standard stereo allså inte GPS modell från början.
Tror du att alla funktioner fungerar out of box kamera och likande vet du om GPS antennen hänger även på min modell?
På min med navigator är inte kamerakontakten användbar out of the box, den måste tappas ur kontakten. Har du backkameran i spegeln?
Vad gäller GPS-kontakten så fungerar den på Kevins apparater, i alla fall på min bil. Hur det är på din utan GPS har jag ingen aning om. Däremot
får du med en GPSpuck som du kan lägga under instrumentbrädan funkar bra.

Däremot är antennkontakten för radion special Hyundai. På din får jag titta på baksidan på radiobilder jag har.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

38
tjosan skrev:
odaman skrev:Då vet jag,
jag har standard stereo allså inte GPS modell från början.
Tror du att alla funktioner fungerar out of box kamera och likande vet du om GPS antennen hänger även på min modell?
På min med navigator är inte kamerakontakten användbar out of the box, den måste tappas ur kontakten. Har du backkameran i spegeln?
Vad gäller GPS-kontakten så fungerar den på Kevins apparater, i alla fall på min bil. Hur det är på din utan GPS har jag ingen aning om. Däremot
får du med en GPSpuck som du kan lägga under instrumentbrädan funkar bra.

Däremot är antennkontakten för radion special Hyundai. På din får jag titta på baksidan på radiobilder jag har.
Får citera mig själv. Nästa viktiga fråga är om du har utvändig fabriksförstärkare, har du inte det, så är allt utom kameran out of the box.
För att få kameran i GPS måste bryta ut de två videosignalerna som går till spegeln. En är signal och en är jord. Om det är krångligt kan du byta kameran
mot samma som jag har med lysdioder som lyser upp kameran på kvällen. http://www.aliexpress.com/item/CCD-HD-n ... 90543.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan dra kabeln i taket från kameran till GPS, funkar bra. Backläget som är hög, d.v.s. 12 volt tar du från backlampan finns en speciell kabel
med kameran som är inbakad i videokabeln. Originalkameran använder 6 volt som drivning av någon anledning. Antagligen för att lura fienden eller något.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

40
odaman skrev:Kanon tack för inputen,
Kollade du även en av dina RadioBilar om där låg en anntenn eller man måste använda pucken?
Pucken är för GPS:en. Om du har GPS antenn inbyggd har jag ingen aning om, fråga Hyundais kassa support.
Har tyvärr ingen bild på I40 radion, så om du behöver en omvandlare eller inte kan jag inte svara på. Förmodligen har väl du
förstärkare i antennen och då behöver du både specialkontakten och anslutningen till 12 volt för antennförstärkaren.

Ställ frågan till Huyndai-support: Vilken typ av antennkontakt har I40 utan Navigator, DIN eller Hyundai/KIA?
Kom sedan tillbaka och berätta, så vet jag vad du behöver.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

45
Agru skrev:Helt korrekt. Tror Hyundai håller på att "snåla in" på ljudet i modeller från 2013.

Kan berätta vad som hänt med min bil sista året för info.
Jag reklamerade som sagt ljudet då bilen var ny. Enligt offert så ska det sitta infinity ljud men detta hade utgått mot något "annat" då bilen levererades och det lät skit!! Åf försökte då lämna in bilen till en ljudfirma för uppgradering, firman rev stort sett hela bilen invändigt men kom fram till att de inte kunder göra något då allt styrdes via navigationen och det pyttelilla slutsteget som dom jämförde med en tändsticksask. Jag stod på mig och vägrade hämta bilen innan den hade acceptabelt ljud som jag faktiskt betalat för! Då beslöt åf ihop med Hyundai att byta ut samtliga högtalare mot andra "bättre" som brukar sitta i andra dyrare bilar enligt åf. Efter provlyssning så var ljudet faktiskt bättre än det jag fått från början, men inte riktigt i klass med ljudet i demobilen jag faktiskt testat innan köpet.

Jag gav i alla fall upp här och åkte hem med min "nya" bil som inte alls kändes ny efter riven inredning och sämre ljud än jag förväntat mig. Men det gick inte många veckor innan navigationen rasade och det blev att åka utan ljud helt i ca 2 månader innan ny navigator inkom åf för byte. Efter detta har det börjat knaka och knarra i dörrsidor, instrumentbräda samt att stolen känns lite lös i vissa lägen?! Men det är småsaker jämfört med att bakluckan lever eget liv och står öppen lite titt och tätt då jag kommer till bilen eller att hellyset är obefintligt. Bakluckan är dock inget som går på garantin då jag inte kan bevisa det för åf, det är ju jag som trycker på knappen helatiden därför står den öppen enligt åf. Ja ja... vi byter märke helt enkelt så slipper vi prata med dom mer.