Annons

Viktig info om chiptrimning !

1
Har länge funderat på att chiptrimma min bil. Har letat alternativ till de olika "trimburkarna" som finns. Eftersom jag har en god vän som arbetar på BSR i Växjö så gick jag dit först. När bilen var ny så fanns det inget framtaget. Nu hörde han av sig. Man har testat att mappa om en Hyundai i 40 för högre effekt ( 1,7 tdi). Detta eftersom denna motor är vanlig både i Kias och Huyndais sortiment.

:( Tyvärr så small motorn i testbänken - enligt BSR så hade motorn alldeles för små toleranser för att man skulle våga testa vidare. Efterspelet är ännu intressantare. Enligt BSR så loggas all historisk data i bilen vilket innebär att man även kan se spåren i efterhand av en chiptrimning - tji fabriksgaranti alltså.

Suck - hade verkligen velat chippa.......
Annons

2
tjhihi de är min återförsäljare som tillhandahåller med min box och lämner fortfarande 5 års nybilsgaranti. känns väldigt lungt och tryckt då taxi bilarna i stan rullar med boxar utan problem.

Re: Viktig info om chiptrimning !

3
rejserbil skrev:Har länge funderat på att chiptrimma min bil. Har letat alternativ till de olika "trimburkarna" som finns. Eftersom jag har en god vän som arbetar på BSR i Växjö så gick jag dit först. När bilen var ny så fanns det inget framtaget. Nu hörde han av sig. Man har testat att mappa om en Hyundai i 40 för högre effekt ( 1,7 tdi). Detta eftersom denna motor är vanlig både i Kias och Huyndais sortiment.

:( Tyvärr så small motorn i testbänken - enligt BSR så hade motorn alldeles för små toleranser för att man skulle våga testa vidare. Efterspelet är ännu intressantare. Enligt BSR så loggas all historisk data i bilen vilket innebär att man även kan se spåren i efterhand av en chiptrimning - tji fabriksgaranti alltså.

Suck - hade verkligen velat chippa.......
Detta har jag väldigt svårt att tro på ! Så många som kör med boxar och har inte hört någon som skjutit sin motor ! så små toleranser är där inte så att den inte klarar av en vanlig mappning eller box

6
tjhihi de är min återförsäljare som tillhandahåller med min box och lämner fortfarande 5 års nybilsgaranti. känns väldigt lungt och tryckt då taxi bilarna i stan rullar med boxar utan problem.
Detta låter väldigt intressant :o Vad är det för återförsäljare? och vad är det för boxar? Har dom till I30 oxå?

mvh
Jocke
I30 SW, 1,6 CRDI

7
Till min i30 har jag en box från Dieselkraft. Är det motsvarande boxar det diskuteras om här? Hade min bil på service nyss men tog ut boxen innan jag lämnade in den just in case... De har iaf inte sagt något...

Tro eller inte....?!

9
Det var märkligt vad det tog skruv....

Den som har kollat av marknaden en aning kommer att upptäcka att BSR är den absolut största leverantören av egentillverkade mappningar/boxar (www.allabolag.se) och den som varit med längst. Dom lever på att ta fram dessa produkter. Anledningen till att man var nyfiken på Kias/Hyundais motorer är de blivit vanligare o vanligare. Man har även ett samarbete med ett lokalt försäkringsbolag som även lämnar försäkringar på de produkterna som lämnar huset.
Vad har man för anledning att "skita ner" Hyundais rykte när man lever på att ta fram dessa produkter......Killen som jag personligen känner är Volvotekniker i botten och sitter "mitt i företaget".

Detta är ren o skär information som jag delar med mig av - slutsatserna för ni själva dra. Dont shoot the messenger !

Jag bad honom själv att mappa bilen men som en god vän så vågade han inte.

Noterade även att någon sade att återförsäljaren lämnar garanti. Föreslår att ni läser på en aning. Fabriksgarantin lämnar fabriken och ingen annan. Eventuella goodwillåtaganden tar åf (talat av en fd försäljningschef på Audi dvs undertecknad)

Är ni osäkra - ring den svenska generalagenten.

Re: Tro eller inte....?!

11
rejserbil skrev:Det var märkligt vad det tog skruv....

Den som har kollat av marknaden en aning kommer att upptäcka att BSR är den absolut största leverantören av egentillverkade mappningar/boxar (www.allabolag.se) och den som varit med längst. Dom lever på att ta fram dessa produkter. Anledningen till att man var nyfiken på Kias/Hyundais motorer är de blivit vanligare o vanligare. Man har även ett samarbete med ett lokalt försäkringsbolag som även lämnar försäkringar på de produkterna som lämnar huset.
Vad har man för anledning att "skita ner" Hyundais rykte när man lever på att ta fram dessa produkter......Killen som jag personligen känner är Volvotekniker i botten och sitter "mitt i företaget".

Detta är ren o skär information som jag delar med mig av - slutsatserna för ni själva dra. Dont shoot the messenger !

Jag bad honom själv att mappa bilen men som en god vän så vågade han inte.

Noterade även att någon sade att återförsäljaren lämnar garanti. Föreslår att ni läser på en aning. Fabriksgarantin lämnar fabriken och ingen annan. Eventuella goodwillåtaganden tar åf (talat av en fd försäljningschef på Audi dvs undertecknad)

Är ni osäkra - ring den svenska generalagenten.
Är du delägare :D ? Det är jätte bra att man delar med info så klart ! men
du måste ju hålla med att något måste vara fel ? bara för att man ökar ca:25-30 hk så skjuter man motorn ! skulle väl vara om man får ut ett enormt vrid så man kröker vevstakarna men det har dom så klart koll på hoppas man !man vågar ju knapp starta bilen mer nu ju :roll:

Re: Jag kollar vidare

13
rejserbil skrev:Jag skall kolla och se om jag kan få lite mer detaljer angående den skjutna motorn hos BSR.. Infon jag fick var att deras tekniker tyckte att den hade "klena" toleranser.

Det skulle vara kul att veta även vilka siffror dom plocka ut ur den ! Har vänt upp och ner på internet nu och kan inte hitta något alls om något sådant har hänt innan.Om man nu vill skriva om det vill säga :D

Ny koll

14
Man hade kört den på rullande landsväg (rotortest). När man började ladda på med bla högre laddtryck så blev det totalt motorras inkl turboras. Efter detta så gick man inte vidare. Observera att detta gällde ommappning - BSR har inga "dieselboxar" eftersom man tycker att dessa skapar följdfel på bla partikelfilter och ESP. Motorns styrdon "pratar" inte med dieselboxen vilket kan ge som effekt att partikelfiltret inte arbetar som det skall och att ESP svarar med fel gaspådrag/avdrag vid en sladd. Vid en mappning så kan man styra allt detta eftersom hela bilens programvara görs om.

Vi pratar om ett företag som tagit fram styrprogram för bla Koenigsegg.