Annons

HYUNDAI ACCENT vill inte varva.

1
Hej!

Jag äger en Hyundai Accent årgång 2000, 1,5i, G4EB.

Har ett problem, den vill inte varva upp, på tomgång går den bra och går på alla fyra cylindrarna men när man ska varva upp den går det knappt, precis som den inte får bensin.

Detta hände i samband med startbatteri byte men tror detta var en ren tillfällighet.

Har provat o tanka den o bytt bränslefilter, detta hjälpte inte.
Har även provat o koppla loss bränsleslangen under baksätet efter pumpen och där kommer bra med bensin när man slår på tändningen.

Den kan komma ljud ifrån under baksätet, där pumpen sitter, liksom knäpper, har provat o kopplat loss batteriet, dock så fortsatte den att knäppa, vad detta kan vara vet jag inte.
Gör inte så alltid.

Någon motorlampa lyser inte, har dock inte kollat några felkoder eller så.

Någon som har några bra tips?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning Per
Annons

Re: HYUNDAI ACCENT vill inte varva.

4
Ursäkta om jag inte svarar på "rätt" sätt, första tråden jag startar i mitt liv.

Till "Hyundaiman"

Luftfiltret är det inte, det är i bra skick, har även provat tagit bort det helt, utan framgång.

Till "Johan B"

Det kunde vara monoliten men min erfarenhet säger man att om det lossnar så skramlar det mycket från katalysatorn, på min bil hörs inget underifrån.
Jag ska känna baktill, vid avgasröret och se om det känns ok.

Övrigt så har jag införskaffat tomgångsstabilisator, spjällhuskontakt och luftmängdmätare, detta ska bytas efter min semester, det jag tror mest på av dessa tre är luftmängdmätaren.
Återkommer.

Med vänlig hälsning Per.

Re: HYUNDAI ACCENT vill inte varva.

6
Hej igen!

Ja, luftmassemätaren kan det nog vara, men den borde nästan ge en felkod. Har du provat att lossa kontakten till den för att se om det går att varva upp igen?

Jag gissar på att felet är antingen luftmassemätaren, någon lös vakuumslang i motorrummet, bränslepumpen eller igensatt katalysator.

Funderar även lite på generatorn, laddar den bra, ingen batterilampa som lyser ibland?

Med vänlig hälsning

Re: HYUNDAI ACCENT vill inte varva.

8
Hej Hyundaiman.

Den vill inte varva knappt något, cirka 1500varv sen tar det stopp, håller du gasen kvar ökar den varvet sakta.
Känns som den blir lite bättre när den är varm.

Någon trasig/lös slang har jag ej sett.

Inga lampor lyser och laddar gör den, behöver inte ladda batteriet.

Bränslepumpen tror jag inte, lossat slangen efter pumpen, under baksätet, sprutar bra när man slår på tändningen.

Mvh Per.

Re: HYUNDAI ACCENT vill inte varva.

11
Om man inte vill betala för en dyr luftmassemätare så kan man rengöra den med en spray som heter CRC Mass Air Flow Sensor Cleaner funkar väldigt bra. Och går bilen ryckigt efter ha stått i något år kan man hälla i en flaska 2takts olja i samband med tankning. Men säger ni nej häll i STP kan du lika slå i eter. Har samma verkan.