Annons

Hyundai Atos -98 centrallås

1
Hej alla.

Har ett problem med min Hyundai Atos -98.

höger bakdörr har gått i baklås och det går inte öppna den på något sätt, så nu hade jag tänkt att ta bort sidopanelen för att sen försöka åtgärda problemet, men att ta bort sidopanelen när dörren är stäng är inte så lätt.

Är det någon som har skruvat med en Atos innan eller vet hur själva sidopanelen kan tas bort? Jag har hittat 2 skruvar, 1 på handtaget och 1 där man öppnar själva dörren, resten av sidopanelen sitter med clips.

Sen är det även en fönstervev som jag inte direkt vet hur man ska få bort.

Har lyckats att läsa mig till något om att man ska kunna ta bort inre dörrhandtag och på så sätt komma åt några länkarmar för att kunna öppna dörren?? :? men hur ska jag få bort handtaget, för när jag lossar på skruven för inre dörrhandtag så sitter den fast på något sätt :?

Samt så fungerar själva centrallåset tror jag då när jag låser upp så öppnas de andra dörrarna.

Tack på förhand!
Mvh
KLT
Annons

Re: Hyundai Atos -98 centrallås

2
Handtaget på insidan = tag bort skruven och sen för du själva handtaget lite framåt för att haka ur hakarna och sen drar du det utåt.

Veven = Där behöver du en sträng med en 90g böj längst fram så du kan dra bort sprinten på baksidan av vevev. Kan vara svårt att så och få tag på sprinten men den är utformad som en ohm tecken och du tar tag i ögglan på den och drar den utåt.

Annars så kan du kanske veva ner rutan och sen lysa och titta ner i springan ner i dörren, då brukar man se hela lås mekanism där och ibland med hjälp av t.ex svets tråd så kan man lirka upp låset ifall nåt plastlås till länkarna har gått sönder eller om lås kistan kärvar.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11