Annons

Tändstift till Tucson v6

1
Hej. Jag tror ;) att jag behöver byta tändstift i min bil, Tucson v6 automat från -05 175 hk. just nu går den fb bra, men är lite för törstig. Eller kan man ändra elektrodgapet på de som sitter där, till vad det nu ska vara? I handboken står det 1.0 till 1.1 mm, kan det stämma? Känner mig osäker... Blir glad om någon kan svara, tack & hej från mig.
Annons

Re: Tändstift till Tucson v6

2
Står det i instruktionsboken är det med största sannolikhet rätt elektrodgap.

Skulle gissa på att det sitter platinaelektrod-stift i bilen och de skall inte justeras utan håller minst 10.000 mil innan de byts.

Tändstift är generellt extremt dyra i Sverige.
Man köper exakt samma stift i t ex. USA för en fjärdedel av priset här hemma och frakten brukar vara lätt att motivera med tanke på priset på stiften.
Jag har köpt tändstift hos http://www.sparkplugs.com" onclick="window.open(this.href);return false; och de levererade snabbt - stiften låg i brevlådan efter ca en vecka efter beställning.


Mvh
Johan B

Re: Tändstift till Tucson v6

3
Generellt är Tuc med 2.7 V6 känd för sin stora bränsleförbrukning. När det gäller byte av stift så vill jag minnas att bakre cylinderbankens insug måste demonteras för att komma åt stiften, vilket är klart pyssligt. Nu är det longlifestift på V6 så tänk till innan du byter. Intervallet är i det härke Johan B indikerade.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Tändstift till Tucson v6

4
Jo, de motorerna är väl kända för att ha en rätt stor aptit på flytande näring i form av bensin...

En kompis som hade en Santa fe med den motorn (automat) kom i princip aldrig under 1,5 liter milen och då körde han rätt försiktigt ändå.

Insuget måste som sagt bort för att byta de bakre tändstiften - en rätt tidsödande manöver.


Mvh
Johan B

Re: Tändstift till Tucson v6

6
Hej igen! Ja, tyvärr fortsätter jag att ställa frågor. Är förbaskat glad för svaren jag redan fått men... jag vill ha tag i en reperationshandbok för Tucson V6 och vad kan en packning kosta till insuget? Jag ska ju demontera det för att kunna byta stiften, och var kan den köpas? Snälla hjälp... bilen går bra men är törstig. Gapet i tändstiftet är minst 2 mm på det jag kollade på. :oops: och jag tror att den höga bränsleförbrukningen beror på det. Vänliga hälsningar Kjell ;)