Annons

"Hyundai original" tändstift - vilket fabrikat?

1
Är det någon som vet vilket fabrikat det är på tändstiften som säljs som "originaldel" hos Hyundai?

Det är främst stift till 2,4l-motorn i Santa Fe I (SM) (det är väl samma motor i 2,4l Sonata med!?) som jag är intresserad av.

Om jag förstått det hela rätt fanns det två alternativ som fabriksmontering när bilen byggdes och det var NGK eller Champion, vilket är samma stift som också står som rekommenderade alternativ i instruktionsboken.

MEN enligt vissa uppgifter har Hyundai gått över till NGK och Denso som "rekommenderade stift".
I detta specifika fall handlar det om NGK PGR5C-11 och Denso P16PR11.

Då det verkar som det varit en del strul med motorgången med Champion i denna motor om man skall tro det man kan läsa på diverse forum, så är det väl t om. logiskt om Hyundai slutar rekommendera/använda Champion.

Enligt vissa andra uppgifter är det Denso-stift som ligger i Hyundai-askarna om man köper stiften hos auktoriserad verkstad.


Så min fråga är:
Är det någon som vet vilket tändstiftsfabrikat Hyundai använder sig av och kan det rentav variera mellan olika märken men med samma Hyundai-art.nr. på askarna beroende på vilken leverans verkstaden fått?


Mvh
Johan B
Annons