Annons

Höger framdörr går ej att öppna

1
Jag har en gammal Sonata (97) som fortfarande funkar bra och jag har besiktigat den idag med enda felet att höger framdörr ej går att öppna. Centrallåset fungerar i övrigt, men någonting verkar ha hakat upp sig i låsmekanismen. Hur kan jag komma åt låsmekanismen? Har ni något tips?
Tacksam för tips och förslag
Hälsningar
Herz
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04
Annons

Re: Höger framdörr går ej att öppna

2
Polis, Assistancekåren eller någon "rätt utrustad" på Sergels Torg, är nog vägen framåt.

Just diskussioner hur man tar sig in i låsta bilar brukar brukar gärna undvikas märkligt nog ;-)

När du fått upp dörren så ta loss klädseln på insidan direkt. Troligen är det en länkarm som hoppat ur led.
De brukar sitta sammanfogade med små plastkopplingar alternativt metallbleck som ger upp över tid.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Höger framdörr går ej att öppna

3
Tack så mycket! Jag förstår att det inte är så lämpligt att fråga om hur man öppnar låsta dörrar. Nu är det så att jag äger bilen och har nycklar och kan öppna alla andra dörrar. Jag har varit på besiktningen och det var bara detta som var felet de noterade, så jag måste öppna det på något sätt. När jag öppnar centrallåset, så reagerar även den dörren, alltså åker den där grejen upp, men dörren kan ändå inte öppnas vare sig inifrån eller utifrån.
Tack för tipset!
Hälsningar,
herz
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04

Re: Höger framdörr går ej att öppna

4
Det är en chansning, men OM du kan få bort delen kring handtaget på insidan så kanske du kommer åt den delen ("pinnen") som öppnar dörren.
Annars får man gå in från utsidan mellan rutan och gummilisten.

Men som sagt, det finns de som har utbildning på det som kan göra det utan att förstöra något...och så finns det de självlärda... :roll:
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)