Annons
Annons

Re: Bränslefilter Sonata

2
Ska försöka besvara min egen fråga...
Enligt två personer som jag pratat med (varav en jobbar på verkstad) så sitter bränslefiltret inne i bensintanken.
Att byta ut det gör man genom att ta loss bränslepumpen som sitter fast vid tanken, och då ska de gå ganska lätt (påstår de som "vet")
Problemet för mig är att jag inte har så lätt att komma åt att få bilen upplyft.
Att ligga raklång under en bil är inte mera min melodi (åren har väl gjort sitt).
Får väl ta hjälp av yngre krafter och kunnande.
Lycka till åt mig själv !

PS. Hittad också en liknande diskussion på http://townhall-talk.edmunds.com/direct ... f0400d/164" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bränslefilter Sonata

5
Kollade shop manualen nu och det verkar som jag har fel, det är fortfarande gamla typen av tank på den där och då måste du lyfta ner tanken för att komma åt tank armaturen som sitter bultad bakifrån tanken.

Du måste inte ta ner tanken helt men du får ta en stabil domkraft och palla upp tanken med och sen släppa på tank banden och släppa ner tanken en bit så du får ur armaturen. Se till att du har lite bränsle i bilen bara!!

Om du lyfter upp bilen helt och ställer den på 4 pallbockar så går det nog enklast när du ska ner med tanken för då slipper du vinkeln på tanken som skulle bli om du bara hissar upp den bak till.

Pallbockar är ett måste!! För du måste ju även ha domkraften sen för att sänka ner tanken.

En lyft med växellådslyft alternativt en fyr pelar lyft med domkraft i mitten är nog att föredra i detta fall men är man lite full i fan så går det med domkraft, pallbockar och lite svett och svordommar :D
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Bränslefilter Sonata

6
I och med att det inte är ett ABSOLUT brådskande ingrepp får detta vänta till julledigheten.
Ska undersöka alla möjligheter....i värsta fall så finns det en verkstad inte långt ifrån min boning.
Men visst f-n ska man också kunna ta lite besvärligheter själv.
Tack för alla tips och råd.

mvh
Jusas

Re: Bränslefilter Sonata

8
Jep--- fixat.
Lossade på tanken (underifrån), dock inte helt utan hade pallbockar (egna av trä) som jag satte under.
bränslefiltret kom man åt på tankens ovansida.
Själva ingreppet tog inte lång stund, arbetet med att förbereda och ställa i ordning tog c. 1,5 timme(för mig)-
Nästa gång gör jag detta med så tom tank som möjligt.
Nu kör jag och är så glad, så glad...
Jusas