Annons

Montera fast drag ix20

1
Har monterat ett fast drag på min ix20 i helgen och tänkte berätta hur jag gjorde.
Jag beställde den från Dragkrokslagret till rätt bra pris. Det är av märket Aragon som tillverkas i Spanien så den skickades direkt från fabriken vilket tog en dryg vecka men det störde inte.
Köpte även en (universell) kopplingssats från samma lev men den kom i eget paket från Sverige inom några dagar.

Det medföljde en illustrerad manual och det såg ju enkelt ut men man hade glömt över hälften av skruvarna upptäckte jag….därför gör jag en ny här.

Bilen behöver inte pallas upp och hjulen kan sitta kvar. Jag backade upp min på två ramper som jag byggt men det skulle gått bra även utan dem. Man gör inte så mycket under bilen utan det var mer för att få bättre arbetshöjd.
Börja med att ta bort baklyktorna. Det sitter två skruvar när man öppnat bakluckan, sedan ska hela lyktan bändas rakt ut. Ta bort lampsocklarna men lamporna kan sitta kvar.
Ta bort plastskruven som sitter synligt när man tagit bort lamporna. Detta är alltså inte regelrätta skruvar utan monteringsskruvar/pluttar med lite udda krysspår. Ta inte en vanlig kryssmejsel för då är risken stor att man drar den rund. Ibland snurrar dom bara och då får man bända med en annan mejsel samtidigt som man gängar. Sitter även en vanlig skruv under skruvarna till lampan som ska bort.
Ta sedan bort alla monteringsskruvar/pluttar som sitter under bilen, 6 st.
Plocka ur dimljuslamporna helt, låt dom hänga löst.
Plocka bort stänkskydden, två vanliga skruvar och en monteringsskruv i plast.
Skruva bort skruvarna som sitter i hjulhuset, tre stycken på varje sida.
Missa sedan inte skruven som sitter längs upp i hjulhuset, precis där schabraket som man ska bort med börjar.
Man kan även ta bort de två bakre plastmuttrarna som håller innerskärmen för den behöver man sedan vika ut när man ska skruva fast draget.

Nu ska bakpartiet vara ganska löst. Jag skriver ganska för det finns två andra skruvar kvar som jag snart kommer till.
Om man viker ner lite av kanten på den översta delen där baksidan slutar, alltså strax under baklyktelinjen så kan man där peta in en mejsel och trycka ner plastflikarna som fungerar som låshakar. Hålen är alltså fyrkantiga. Tror det är tre hakar per sida. Se bild. Försiktigt så att det inte blir märken!
När man har fått loss baksidan så det uppstår en glipa mellan bakdelen och luckan så ser man två stag som sitter rätt högt på var sin sida. Se bild. Dessa ska skruvas bort vilket kräver en del tålamod. Det skulle teoretiskt gå att lossa det taggiga metallclip som låser fast staget i bakdelen men jag bedömde att det var för trångt så jag valde i stället skruvarna.
Har man backsensorer måste dessa bort, jag tyckte det var enklare att plocka ur kompletta sensorer ur sina hållare än försöka få isär kontakterna. Bänd lite försiktigt på var sin sida så kan man trycka upp hela sensorn ut fästet.
Nu ska hela baksidan gå att ta bort. Ställ den så att den inte kan falla och repas. Det ska även jackas ur lite för dragkroken men det tycker jag man kan göra sist.

Man måste jacka ur en del av plasten som finns där draget kommer ut för att det ska rymmas. Det är en del som är ca 20 cm lång och 4 cm hög vilket syns på bilden. Jag använde rondell men det borde även gå med en sticksåg. Det är en ganska massiv och rejäl bit detta så det tog lite tid. I och med detta så tappar man också en av fästpunkterna för bakdelen men det funkar ändå.
Nu ska man kunna skruva dit draget. Observera att det väger runt 20 kg så det är inget man normalt kan göra själv. Man måste alltså hjälpas åt att trycka upp draget så att man kommer åt ett av fästhålen och så gänga in en bult där. Man behöver alltså vika ut innerskärmarna en del för att komma åt de inre hålen.
Dra utav h-e och använd medföljande taggbricka och bricka!

Nu är det dags för det elektriska. Enklast är att sätta lådan som ingår i satsen till vänster lägst bak, bakom plasten.
Bänd försiktigt plastdelen som går längs hela insidan på bakluckan i båda ändar och ryck den rakt upp. Den är alltså bara fastsnäppt.
Plocka bort allt löst i bagaget såsom insatsen där verktygen ligger och det flyttbara lastgolvet. Vik upp lite av filtmattan och skruva bort de tre skruvarna på vänster sida.
Börja med att borra ett hål strax ovanför reservhjulsbaljan och dra in kabeln från släpvagnskontakten där (jag monterade en vanlig 9-polig kontakt). Använd en gummitätning så ingen fukt kommer in.
Bänd nu hela plastdelen i underkant så kommer den även snart att börja lossa i överkant. Milt våld gäller. Den är stor men behöver inte tas bort helt, har man bara utrymme nog att få in handen så räcker det.
På högra sidan behöver man inte plocka bort denna plastdel utan det räcker om man trär två kablar (höger blinkers, höger bakljus) så att dom kommer fram där i mitten och sedan drar man dem vidare till vänstra sidan.
Egentligen behöver man bara kabeln från blinkersen, det är bara 21-poliga kontakter som använder separata bakljus men jag drog den ändå.

I detta utrymme finns nu allt man behöver: permanent 12V (från ciggarettändaruttaget), v/h bakljus, v/h blinkers och bromsljus. Varken dimljus eller backljus behöver ju kopplas in, även om lådan har ingångar för detta.
Jord är alltid viktigt. Jag gjorde en anslutning till en av bultarna som håller övre delen av inredningen men det finns andra lösningar.

Ett tips är sedan att testa det elektriska innan allt börjar återmonteras, kan spara en del svordomar och tid.
Nu återstår bara att jacka ut för draget, det gör man alltså i den svarta plastdelen. Observera att man bara behöver jacka ur i den del av plasten som är horisontal, mina anvisningar var lite otydliga och man kunde tolka det som att man även skulle jacka ur 11 cm uppåt men det var alltså en fyrkant på 7 x 11 cm längst ytterst, in mot bilen som skulle göras.
Återstår återmontering. I omvänd ordning som det brukar heta.
Några tips här:
- Jag försökte plocka bort de två stagen som var fastsatta med metallclip när jag hade bakdelen lös med tanken att man skulle kunna tycka på clipsen när den sitter på plats men fick ge upp, plastdelen som den ska tryckas på viker sig och det är för trångt för att man ska kunna hålla och trycka samtidigt. Däremot kan man byta ut skruven mot en dito bult, då kommer man bättre åt att dra den med ett miniatyrspärrskaft.
- Sätt tillbaka dimljuslamporna tidigt. När plasten väl sitter där kommer man inte åt eftersom balken är i vägen.
Det kommer att bli två monteringskruvar/pluttar över eftersom man har tagit bort två stag.

Sedan är det bara att boka tid för en registreringsbesiktning. Släng inte moteringsanvisningarna, man vill gärna kolla på dessa vid besiktningen.
Tidsåtgång? Ja det räcker med en dag, kanske en halv om man är produktiv. Jag satte dit draget ena eftermiddagen och drog det elektriska och återmonterade allt nästa dag.
Lycka till!

Staget som tar mest tid
Bild

Här syns var man snäpper fast hela bakdelen
Bild

Här är det bortkapat en del plast
Bild

Detta är utgångsläget när bakdelen är borta (2 bilder)
Bild

Bild