Annons
Annons

Extraljuskoppling Getz

3
Har provat mer än en gång att få till det med extraljus på min Getz från -07.
Någon som vet vilken färg man ska använda av grön, vit eller röd på lampsockeln?
Blir snart galen på detta.
Har kopplat enligt schema här på sidan men det lyser inte.
Tacksam för svar.

4
Hej igen!
Har nu provat en del alternativ till koppling.
Får inte till det.
Har provat att koppla på de olika kontakterna på lampsockeln.
Hur jag än kopplar så efter några blinkningar så lyser extraljusen konstant.
Förmodligen är det något annat fel.
Jag har kollat på en fina ritningen här när det gäller Santa fen. Såklart stämmer inte färgerna i lampsockeln som jag har.
Kollar på min lampsockel så har jag röd/grön/vit färg på kablarna.
Ser man den framifrån så är det röd till höger, grön upptill och vit till vänster.
Är det någon som vet vilken färg man ska använda där?
När jag ser ritningen framför mig så undrar jag var man kopplar 87 från relät. Är det på glödlampan eller i själva extraljuset.
Vet att jag har en del frågor som kanske verkar konstiga men jag är helt vilse just nu.
Kan någon förklara vart alla kablar ska kopplas på ett lättfattat vis?
Hoppas någon tar sig tid och gör en bra förklaring.
Mvh Thomas

5
Hej, det bästa är om du kan mäta i lampsockeln. Det var så jag gjorde när jag ritade upp ritningen. Om du tar bort glödlampan och mäter i sockeln så vet du var du får spänningsökning när du slår på helljuset.

Vad jag förstår, sett från glödlampan in i sockeln så har du i sockeln +12V till höger och helljus jord till vänster. Se till att jorden funkar alt. koppla direkt till minus (-) på batteriet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Nu blir jag ännu mer förvirrad.
Alla skriver att man ska ansluta 30 till - istället för +.
Är du helt säker?
Att man ska koppla två kablar till lampsockeln har jag hört förut. Men den ena ska ju ha + hela tiden och den kan man väl lika gärna koppla direkt på batteriet. Det blir ganska trångt inne vid lampsockeln.

8
Santavalp är mekaniker så han har rätt!

Jag valde att göra en Hyundaiinspirerad lösning eftersom Hyundai väljer att bryta strömmen efter förbrukarna.

Standard är ändå att köra plus (+) till 30 och styrström minus (-) till 85 och styrström plus (+) till 86 och förbrukaren på 87 och då ser det ut så här som Santavalp tipsar om:
Bild
Jag hävdar att båda lösningarna funkar och att den vanligaste lösningen är Santavalps.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Går tyvärr kanske lite off topic här, men gäller principen med att Hyundai bryter strömmen på minussidan andra förbrukare i bilen också, än bara belysningen? Tänker på bl.a. stereo, ciggarettändaruttag mm?
Är snart dags att påbörja lite elinstallationer i bilen med diverse annan elektronikutrustning såsom amatörradiostationer mm, så det kunde vara bra att veta.

10
heat skrev:Går tyvärr kanske lite off topic här, men gäller principen med att Hyundai bryter strömmen på minussidan andra förbrukare i bilen också, än bara belysningen? Tänker på bl.a. stereo, ciggarettändaruttag mm?
Är snart dags att påbörja lite elinstallationer i bilen med diverse annan elektronikutrustning såsom amatörradiostationer mm, så det kunde vara bra att veta.
Ja, det stämmer. + direkt till förbrukare och därefter brytare efter förbrukaren och sen till jord.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Tack för snabbt svar.
Då blir det till att tänka efter lite extra då, för att få alla prylar som extramonteras att fungera som jag vill.. :doubt:

14
Bra! Då har jag tagit bort den andra ritningen så håller vi oss till den här.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision