Annons
Annons

33
Tack ClasseClas för en skitbra beskrivning!
Just denna manöver brukar jag hålla koll på men jag gillar din beskrivning skarpt! Fler såna tack! :D
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black

34
Bumpar tråden en smula då det börjar bli däckbytartider nu, och tipsar härmed samtliga läsare.

Bytte själv till vinterdäck idag, och servade naturligtvis bromsarna i bak också. Eftersom jag bara ägt bilen sen i maj, så var det med viss nervositet som jag skulle montera isär oket. Om ingen har gjort det tidigare, så kan det vara minst sagt besvärligt att dra bort skruvar/bultar som suttit sen bilen rullade av bandet.

Men den tidigare ägaren har verkligen skött om bilen, han/hon också, så allt gick som en dans. Det fanns förvisso rost på både bleck och belägg, men att montera bort allt gick precis så smidigt som man kan önska. Och nu känns det jäkligt bra att det är nyslipat och uppsmörjt.

Jag fick byta både skivor och belägg på min förra bil, då tidigare ägare inte hade brytt sig om att göra en dylik operation. Med kostnaderna som uppstod pga det i åtanke, så var det sååå värt den extra tiden det tog att hålla bromsarna i trim. Att ha schyssta bromsar är heller inte så dumt, dels säkerhetsmässigt och så slipper man extrapoäng hos SBP.

Behöver jag ens nämna att det är självklart att däck och fälg tvättades ordentligt innan förvaring?
Senast redigerad av offsider den 31 okt 2012, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.

35
Jag bytte i helgen på två bilar (och ett släp) och gjorde rent bromsar och belägg som vanligt. Jag tycker att det är ovanligt enkelt plocka isär bromsarna och tack vare glidplattorna i rf stål så är risken för fastrostning av belägg och ok liten.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Håll bakbromsarna i trim!

36
Hej! Tänkte kolla om någon från den här tråden fortfarande är kvar på forumet.

I förrgår upptäckte jag att båda fälgarna bak var lite väl varma.

Igårkväll gick jag igenom den förnämliga guiden på första sidan i denna tråd. Smörjt och slipat så att klossar och ok rör sig lätt.

Idag när jag nu kommit fram till jobbet är fälgarna varma igen, men min känsla är att de inte är riktigt lika varma som i förrgår. Dock undrar jag nu om det är något mer man kan behöva göra. Tidigare har jag haft bilar där motion av oket har varit lösningen på liknande problem, men jag upplevde nog inte att de gick sådär himla trögt egentligen.

Handbroms-"armen" ser ut att röra på sig som jag anser verkar rimligt (spänns några mm, och åker tillbaka när jag släpper på handtaget) att den ska röra sig när jag drar och släpper handbromsen.

Min SF CM är en 2007 som gått snart 21 000 mil. Verkstaden bytte skivor, klossar, och handbromsbackar när jag köpte bilen för snart två år sedan.

Om någon har någon idé om vilken "insats" jag ska prioritera ikväll så vore jag väldigt tacksam.

mvh
Niklas

Re: Håll bakbromsarna i trim!

37
Nu har jag läst igenom hela tråden, men inte sett att nån skriver om den verkliga orsaken till att bakbromsarna rostar fast. Vid lätta bromsningar som oftast förekommer i vanlig trafik, lägger sig vikten framåt och därmed belastas frambromsarna mera än bakbromsen. Är som på en tvåhjuling. Bakbromsen tar ingenting i jämförelse till frambromsen. Om man ha för vana att minst en gång i veckan trampa hård på bromsen(efter en blick i backspegeln) so även bakbromsen får jobba, kommer problemet med kärvande bakbromsar aldrig att dyka upp. Rostiga belägg och bromskivor bak kallades förr "gubbromsar" Ju försiktigare man kör, desto större problem med bakbromsen. Ungdomar bruka sällan ha dessa problem.