Annons

Rostskyddsgaranti

1
Sökt på forumet men ej hittat befintlig lämplig tråd. Gissar att det finns ändå, så infoga min i så fall.

i20 2011.
Lacksläpp med ytrost runt tre av fyra dörrhandtag. Det är inte slitage från händer/ringar eller dyligt.
Är detta något som Hyundai åtgärdar på garanti?
Annons

Re: Rostskyddsgaranti

4
Läste igenom "garantierna". De gäller med undantag för allt, i princip. Dessutom är inte rostskyddsinspektion gjord sedan bilen var 1 år gammal. Det var det det.
Pisskonstruktion/kvalitet där handtaget gnider bort lacken på mindre än 5 år, garanti eller ej.
Hoppas inte allt är av denna kvalitet.

Re: Rostskyddsgaranti

5
vigg skrev:Läste igenom "garantierna". De gäller med undantag för allt, i princip. Dessutom är inte rostskyddsinspektion gjord sedan bilen var 1 år gammal. Det var det det.
Pisskonstruktion/kvalitet där handtaget gnider bort lacken på mindre än 5 år, garanti eller ej.
Hoppas inte allt är av denna kvalitet.
Den typen av skada har ingenting att göra med rostskyddsgarantin, och det gäller samma för alla bilfabrikat.
Rostskyddsgarantin gäller som du säkert insett endast för genomrostningsskador, och inte skador som uppkommer på grund av "yttre åverkan".

Dock... så hade detta gått på den femåriga nybilsgarantin alternativt den femåriga lackgarantin utan några som helst problem.
Om bilen är yngre än fem år så har du en gällande garanti...
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Rostskyddsgaranti

6
Trist att Hyundai har så dålig och tunn lack, åtminstone på bilarna som såldes för ett par år sedan. Finns säkert samma problem hos många andra bilmärken och modeller, men vanligt är det nog inte. Nästan samtliga bilar jag sett (andra märken) har klarat sig fint även vid dörrhandtagen efter 15-20 års användning, bortsett från repor givetvis.

mvh

Re: Rostskyddsgaranti

7
Hyundaiman skrev:Trist att Hyundai har så dålig och tunn lack, åtminstone på bilarna som såldes för ett par år sedan. Finns säkert samma problem hos många andra bilmärken och modeller, men vanligt är det nog inte. Nästan samtliga bilar jag sett (andra märken) har klarat sig fint även vid dörrhandtagen efter 15-20 års användning, bortsett från repor givetvis.
mvh
Grundorsaken är feljusterade handtag, och har i och för sig inte med lacken att göra.
Normalt så justerades dom på första servicen om det behövdes, och har för mig att det till och med ska finnas en "service reminder" om detta.

Fortfarande sjukt surt att behöva drabbas av det, bara för att föregående ägare har skitit i det. :(
Hade man påpekat det tidigare (om nu garantin gått ut menar jag), så hade det ju fixats för länge sen.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Rostskyddsgaranti

9
Tack för responsen. Ska lägga upp några bilder.
Bilen är en 2011. Uttagen/påställd första gången sep 2011 så nybilsgarantin gick ut för ett halvår sedan :(
Är det ens någon idé att försöka på goodwill när garantin nyss gick ut?

Re: Rostskyddsgaranti

10
vigg skrev:Tack för responsen. Ska lägga upp några bilder.
Bilen är en 2011. Uttagen/påställd första gången sep 2011 så nybilsgarantin gick ut för ett halvår sedan :(
Är det ens någon idé att försöka på goodwill när garantin nyss gick ut?
Det kan absolut vara värt att kontakta verkstaden, men om den inte är servad på Aukt.Verkstad, och dessutom inte har fått sina rostskyddskontroller gjorda, så är det väldigt tveksamt ifall man tar detta på goodwill. Dock kan man alltid testa!
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.