Annons

I40 premium 2012 eller i40 business edition 2013?

1
Jag är på gång att köpa en begagnad i40 från en bilfirma. Vi har provkört och gilar känslan hos en i40 årsmodell 2013 Business edition. Bilfirman har även en i40 Premium edition årsmodell 2012 (tillverkad 2011-11). Den är 15 tusen billigare, har drag och en snyggare färg med metalliclack än den vi testat. På minuskontot är att den gått nästan 14 tusen mil mot den nyare som gått 9500 mil. Skriver här för att se om det finn någon av er på forumet som har koll på skillnaden mellan premumpaketet (2012) och business paketet (2013) eller om ni har något annat gott råd till en nybörjare. Har absolut ingen koll på hur många mil en Hyundai kan gå innan problemen börjar hopa sig. Vi har tidigare haft en Volvo S60 som gick som tåget trots 30 tusen mil, men nu är den slut.
Annons

Re: I40 premium 2012 eller i40 business edition 2013?

4
Skillnaden är väl panorama , parkreringshjälp, navigator , elbaklucka, fast det skiljer nog lite från bil till bil med navigator.

Problem kan komma på alla bilar men be om att få testa bilen när den har stått ute över natten för att kontrollera om den är trögväxlad när den är kall om det är en manuell vill säga. Kontrollera även ratten så den inte har tappat skinn. Och kontrollera även om den dricker kylarvätska men det är svårt innan man har köpt den.

Re: I40 premium 2012 eller i40 business edition 2013?

5
Perfekt, tack för tips! Vi testkörde 2013-bilen som stått ute och det var inga problem med växlarna. Däremot ska jag kolla backkameran noga efter att ha läst en hel del om problem med den när vi ska tillbaka i veckan efter att bilen är i ordninggjord. Ska kolla ratten också. Elbaklucka och navigator finns på bilen, men tyvärr inte parkeringshjälp eller minne för inställning av stolarna. Men som RobinST skrev så är det ju saker som blir dyra att reparera om de går sönder (även om jag gärna skulle vilja ha dessa funktioner). Panoramafönster i taket ser jag inget direkt värde i. Går hellre ur bilen om jag vill ha sol. :-)