Annons

Fråga angående Garanti & Tillverkningsfel..

1
Hejsan hallå!

Är inne på min tredje Hyundai Tiburon nu (Coupé)..
Köpte den förra veckan, en pigg V6 med ett skick som går att jämföra med fabriksnya bilar trots att den har några år bakom sig (2003)...

Men jag hann ha bilen i en vecka, så började drivremmen "glida av" vid spännaren, så jag slutade genast köra för att inte förvärra något - såg att "hjulet" på spännaren var sneslitet, så därav utgick jag ifrån att det vad detta som var orsaken och beställde en ny för närmare 900kr...
Idag fick jag hem den, började skruva för att byta och så fort remmen blir "slapp" så bokstavligt talat RAMMLAR remskivan av... den har alltså klyft sig, legat och slurat och därav orsakat att remmen gått snett mot spännaren vilket orsakade skadan där...

Så nu står jag här med en ny rem, en ny spännare, och ser den självklara orsaken till allt - remskivan!

Jag läste på lite, och kom fram till att detta var ett kassiskt problem (tillverkningsfel / fabriksfel, eller vad man nu vill kalla det) på just Hyundai Tiburon (Coupé) med årsmodell 2003 med en 2,7liters V6:a under huven!

Nu är ju bilen några år gammal, men inte kul att slänga ut flera tusenlappar extra på grund av ett tillverkningsfel...
Och min fråga är då, finns det några garantier / billigare verkstatskostnad hos Hyundai verkstäder eller liknande när det kommer till just konstruktionsfel som hängt med bilmodellen sen start?

Tack på förhand!
Annons