Annons

Atos som inte orkar...

1
Atos som inte orkar... då menar jag "inte orkar"

Jag har en Atos från -99 med 13:tusen på mätaren och den går bra i övrigt men när jag kommer upp 100 och lägger i 5:an så orkar den ingenting, då menar jag ingenting.
Den rycker ganska bra om jag kör på 1:an och 2:an och vad ska man säga, gasar på. Då jag vet att det endast är 54 hk så kan jag inte förvänta mig mycket men på rak väg i 100-110 km/h så borde man inte behöva hålla "plattan i mattan" och trots det känna att den inte orkar. Det är nästan så jag behövt ½ tank för att åka 10 mil :? (inte OK)

Jag kan misstänka att det är "gammal" bensin då den stått ett tag men det känns lite långsökt men skulle det kunna vara soppafiltret?

Jag hoppas det finns någon som kan ATOS här på hyundaiforum eller om inte kan tala om vart jag ska kolla.

// Jonas
Annons

Re: Atos som inte orkar...

5
Jag testade att spruta in denna i insuget mer eller mindre... hurvida det var rätt eller fel vet jag inte och jag ska vara ärlig och säga att jag vet inte om jag träffade massemätaren direkt (kan inte säga med 100% säkerhete vart den sitter)

https://www.autoexperten.se/bilvard/kem ... eng-200ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vill inte skruva isär något med risk för packningar och andra läckage men om någon vet med säkerhet vart den sitter och med bild kan visa hur jag ska gå vidare... please

Re: Atos som inte orkar...

7
Nu har jag monterat avgassystem och katalysator och testat bilen.

Den går absolut bättre även om den fortfarande rycker vid gaspådrag. Svårt att säga om tvättningen av MAP sensorn gjorde nytta men jag tror det.

Jag skall dock byta bränslefilter för det så väldigt gammalt ut och det kanske kan bidra till ännu bättre prestanda.

Re: Atos som inte orkar...

8
Bränslefiltret är nu bytt av Speedy och arbetskostnaden var endast 360 kr. Filtret
köpte jag för 155 kr på skruvat.se.

Prestanda blev en smula bättre efter bytet och motorn varvar villigare. Det var mao inte helt fel att lägga drygt en femhundring på bytet.