Annons

Elantra - startproblem Akut! =)

1
Hallå till alla er där ute =)

Har ett problem med min Hyundai Elantra -96a.
Det hela började med att jag åkte ner till macken igår, stängde av bilen och gick in, kom ut ca 5 minuter senare. Vred på tändningen och alla lampor lyste men bilen ville ej starta.
Tröck ner kopplingen lite extra hårt men ingenting igen. Väntade en minut ca och försökte igen och den gick igång.

Åkte en bra bit med sambon därefter och ställde bilen på parkeringen. Några timmar senare var de dags för jobb och bilen startar direkt, inga problem. Bilen startar direkt när jag ska åka hem men svängde förbi Ica för att hämta paket. Var inne MAX 1 minut då de inte var någon kö, kom ut och vred på tändning - helt död. Inte ett tillförstymmelse av liv i bilen.
Det första jag tänkte på var batteri-torsk men eftersom den hade fungerat klockrent till Ica så var det inte de som kunde vara felet.
Försökte vrida på tändningen igen och batterilampan började lysa. Avvaktade ca 2 minuter medans jag pratade med brorsan i mobilen och försökte igen, bilen går igång utan problem.

Så nu börjar vi spåna om det är tändningslåset som är problemet eller om något annat bråkar.

Är det någon där ute som har haft ett liknande problem?
Kan också tillägga att ''Check Engine'' lampan blinkar (normalt lyser den hela tiden, har alltid gjort det och vi hittar inget fel angående detta) när man kör i en uppförsbacke och bilen får jobba lite, den hackar också precis som att den inte får tillräckligt med bensin - någon som vet något om de?

Tacksam för hjälp!
Annons

Re: Elantra - startproblem Akut! =)

4
Johan B skrev:Börja med att prova med ett fräscht (som du VET är bra!) och fulladdat batteri!


Mvh
Johan B
Batteriet är det inget fel på då vi har kollat laddningen
Och den laddar fullt ut :)

Hyundaiman skrev:Läs gärna av felkoderna, det bör finnas i och med att lampan har lyst i fast sken samt att den nu blinkar. Kanske finns OBD2 på den årsmodellen, då blir det förhoppningsvis smidigt att läsa av dem.
Tror du missuppfattat lite, lampan har lyst hela tiden och blinkat hela tiden då vi haft bilen i ägo ganska länge och vi hittar inget fel till varför den lyser då vi felsökt det problemet tidigare och det finns inget fel får vi upp. Jag tog bara upp den frågan då jag ändå ställer en annan fråga så att säga :)

Iaf idag så när jag skulle ut och testa bilen så vägrar den starta, startmotorn klickar så vi tror att problemet
ligger där men osäkra iaf om de verkligen är de som är felet :)

Re: Elantra - startproblem Akut! =)

5
Om lampan lyser så är det något fel, dock behöver det inte vara relaterat till startproblemet =) Instrumentet som användes vid felkodsavläsningen kanske inte var kompatibelt eller så är det något fel med bilens dator, varav det inte går att få ur felkoderna.

Klickar startmotorn med flera klick i snabb följd? Prova rengöra kablarna som går till startmotorn, skruva loss dem och se till så att det är rent, slipa lite på kontaktytorna och spraya med t ex. rostlösning, det kan vara dålig kontakt som ger startproblemen.

Fungerar det inte så kan ni prova slå ett par lätta slag med en hammare på startmotorn, hoppar motorn igång så indikerar det ofta på att startmotorn behöver bytas om man inte vill renovera den själv.