Annons

Spela MP3-låter från USB-minne, får "USB Empty"

1
Jag har en ix20 -10 med Bluetooth, AUX och USB-ingång.
De två förra funkar som de ska men USB-kontakten blir jag inte klok på.
När jag stoppar in min S3 så säger den "Reading USB" men efter ett tag blir det USB Empty. Hrmpf!
Men det gör mindre, värre är att jag inte heller kan spela filer genom vanliga USB-minnen.
Jag har formatterat ett 8GB minne med FAT32/8192 och kopierat in vanliga MP3-filer i rooten som jag vet funkar annars och när jag stoppar in minnet så blir det "Readning USB" och sen ser jag fil/låtnamnet i displayen men jag kan inte spela filen. Sen hoppar den strax vidare till nästa fil och så håller det på tills det blir USB Empty - och så hoppar den tillbaka till radion. Jag har inga andra filer eller mappar på minnet, inte heller dolda. Finns inga andra partitioner.
Har testat med att ha bara en fil på minnet, hela mappar och hela mappstrukturer. Inget funkar.

Vad gör jag för fel? Hur funkar era? Kan ni spela upp USB-minnen, och i så fall: hur?
Annons

Re: Spela MP3-låter från USB-minne, får "USB Empty"

2
Jag har haft problem med att spela MP3 låtar.
Tror dock inte att jag fick felsignalen "USB-empty"
I mitt fall visade det sig att jag hade rippat med för hög
kvalitet. Bilstereon klarade inte av bithastigheten.
Vet inte om det är samma för dig, men prova att rippa
en låt med lägre kvalitet för att se om det hjälper.
128kbs tex ska den ju klara.
Har du en Iphone 4 med gammal kontakt, (ej lightning) kan du få specialkabeln
av mig. Jag använder den inte...
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Spela MP3-låter från USB-minne, får "USB Empty"

3
Min stereo kan få samma fnatt ibland i i30n.

Har märkt att om jag står stilla på tomgång länge med parkeringsljusen tända och spelar USB och sedan vrider på lyset för att åka, då kan USBn få fnatt och bara rusa genom filerna för att sedan sluta med ett meddelande om USB Empty.... Det hjälper då inte att starta om stereon eller ta ut usb minne på nytt för man får ta ur usb minnet och sedan får man vänta ett tag, bra tag innan man kan sätta i det och lyssna igen.

Har börjat tro att det har nånting med spänningen till USB som får fnatt eller nå ström pikar som ställer till det?
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Spela MP3-låter från USB-minne, får "USB Empty"

4
Som jag fått det förklarat så kan du koppla din Iphone till radion och styra den med knapparna på radion/ratten.
Men då du har en Samsung S3 ( Iphone är 3S mangbg ) så kommer det inte fungera lika bra.
När det gäller USB minnen så kan det vara som Indalsman säger.
Prova rippa några mp3 med olika kvalitet och se vad som funkar.
Kör själv med minnen i min -08 I30 och det funkar..
Hyundai i30 1.6 CRDI 5dr -08

Re: Spela MP3-låter från USB-minne, får "USB Empty"

6
Gjorde en intressant upptäckt idag.
Har en 2½" extern hårddisk på 320GB där det ligger 150GB musik i MP3-format, alltså ca 22000 låtar.
Testade att plugga in den. Efter en stund står det "Reading USB" och efter 3-4 minuter så kan jag spela låtar från disken! :P

Men med en viss begränsning, det verkar som att 5000 låtar är max vad som kan läsas in.
Sen har jag lagt grupperna i bokstavsordning under resp. mapp, dvs alla grupper som börjar på A i en mapp som heter A osv. men det kunde jag inte se utan jag kan bara välja uppåt eller nedåt bland alla inlästa mappar, alltså album. Men ett klart steg framåt!
Undrar bara varför jag inte kan få USB-minnen att funka och om det går att komma förbi 5000-låtars spärren. Sen är uppstartstiden rätt irriterande för varje gång man har stanna bilen så måste den scanna om disken igen vilket tar 3-4 minuter och den vet inte var den var sist....men ändå ett klart steg framåt!