Annons

Kan man byta till starkare icke-xenon halvljus?

1
Hej!

Jag är ingen bil kunnig människa, så om jag frågar dumma frågar ha lite tålamod tack:)

Jag har en hyundai accent från år 2000, och jag har märkt när jag kört på obelyst motorväg i mörker att mina halvljus inte lyser särskilt mkt alls så som jag skulle önska, och speciellt i jämförelse med andra( de flesta modernare än min bil antar jag) bilar vars ljus lyser fint och starkt!och eftersom det är mkt bilar på vägen hinner jag knappt ha helljus på innan jag måste blända av, så i praktiken är det halvljus som gäller.
Så frågan är, kan jag byta ut mina svaga halvljus mot nåt som är lyser starkare och är lagligt , men inte xenon? Hur mkt skulle det kunna kosta om det är möjligt?

( Att byta från gamla till Xenon på gammal bil är rätt dyrt och komplicerat, så som xenonkungen.se förklarar: För att uppfylla regler för xenonkonvertering av halvljus skall strålkastaren vara CE godkänd för xenon och ha automatisk nivåreglering samt strålkastarspolning med högt tryck. Vanligtvis är detta praktiskt/ekonomiskt ogörligt.)
Annons