Annons

Byta kamrem på Hyundai Atos?

1
Hej,
Jag är en lycklig nybliven ägare till en Hyundai Atos -99 Aut. Motorn har gått 5700 mil och den har bara haft en ägare. Aldrig stadskörd, ingen rost etc. Allt går väldigt fint, automatlådan går hur mjukt som helst och motorn låter bra. Alla remmar och oljor är bytta, men inte kamremmen.

Vad säger ni? Är det dags att byta den? Rent spontant som gammal bilmekaniker tycker jag det borde vara dags för att slippa förödande motorhaveri vilket kommer resultera i att skrota den här fina och välfungerande bilen. Men är det panik? Jag har aldrig meckat Hyundai tidigare, är det enkelt att komma åt? Fixar jag det själv? Jag vill gärna veta vad ni som kan Hyundai har att säga!

Mvh
Mycket nöjd ägare!
Annons

Re: Byta kamrem på Hyundai Atos?

3
Johan B skrev:Vad säger serviceboken?

Normalt sett brukar det finnas angivet ett miltal ELLER tidsintervall, vilket som kommer först!

Är remmen inte bytt någon gång sedan 99, lär det vara hög tid nu.


Mvh
Johan B
Tack för svar Johan.

Den har alla papper och jag har gått igenom allt, finns inte ett enda kamremsbyte sen bilen köptes ny. Det är 1999. Vågar inte köra bilen längre, känns som om att motorn kommer att rasa.

Nu är det så att enligt Hyundai så ska man byta vid 9000 mil eller efter 6 år. Då kanske du förstår min oro!

Mvh

Re: Byta kamrem på Hyundai Atos?

4
Jo, oron är nog befogad!

Det har ju gått mer än dubbelt så lång tid än angivet för bytet. Det brukar ju iofs vara lite marginal tilltaget i angivna bytesintervall, men dubbla tiden är nog lite väl mycket!
Kolla också med Hyundaiverkstaden så att det intervallet inte är sänkt - det förekommer på ett antal andra hyundaimodeller (och andra bilmärken med för den delen) där man t ex. gått ner från sex år till fyra pga för många haverier inom angivet bytesintervall. Så det kan vara lite vanskligt att bara gå på uppgifterna i serviceboken!


Mvh
Johan B

Re: Byta kamrem på Hyundai Atos?

7
En stämpel i boken är tyvärr inte värd mer än bläcket...

Det är många som förfalskar servicepunkter som anges vara gjorda i serviceböckerna och det florerar även stulna och förfalskade stämplar.
För att vara på säkra sidan bör du dubbelkolla mot verkstaden som påstås gjort servicen och även kolla kvitton från utfört jobb.

Råder minsta osäkerhet om remmen är bytt - byt omedelbart!


Mvh
Johan B