Annons

Motorlampan lyser XG 30

1
Hej har precis köpt en Hyundai XG 30 -00, som fungerade bra på vägen hem från det "lyckade" köpet.

Men dagen efter så började motorlampan att lysa men bilen gick perfekt, då jag efter ett långt googlande fann att man kunde nollställa den genom att plocka bort minuspolen på batteriet, sagt och gjort så gjorde jag detta och lampan slocknade, MEN när jag skulle hämta min dotter på kvällen så hoppade motorn/bilen till och lampan tändes samt att den inte växlade upp till mer än 3:an.

Nu hoppas jag eftersom att jag är en Rookie på Hyundai i allmänhet och XG i synnerhet att det skall finnas någon kunnig i detta forum som kan komma med förslag på vad det kan vara, jag har inte hunnit att få någon att läsa ut eventuella felkoder ännu... Men kanske någon har varit med om något liknande tidigare och har en patentlösning :-)

Skämt åtsido, på bilen som sådan är det mesta bytt (enligt alla dokumenten jag fått) så som t.ex. generator, batteri, luftmassemätare, A/C, olja, filter, spindelleder, tändning etc. etc. och bilen gick som en dröm fram tills detta hände.

Är tacksam över alla förslag som jag kan få på vad det kan vara, skall läsa felkoder imorgon kväll samt byta tändstift och kolla alla jordkablar.

Mvh
Annons

Re: Motorlampan lyser XG 30

2
Hej igen. eftersom jag inte lyckats få något svar på detta forum ännu så kan jag fylla i vad jag gjort hitintills.

1. Läst ut felkoder = Inga??
2. Kollat alla vätskor, kablage och tändstift = Inga fel.
3. Hittat i och för sig att kabeln från generatorn var lös, så batteriet fick bara 7,3 volt så det är ordnat och bilen gick som en dröm i 15 mil... Sen var det dags igen, den hoppar till och kommer in i ett läge där den inte växlar upp till mer än trean.
4. Skall rengöra luftmassemätaren trots att den skall vara relativt nybytt p.g.a att det verkar som den får för mkt eller före lite bensin innan detta fenomen händer, vilket även inträffat på en del andra bilar jag haft som MB SLK och MB S500.
5. Skall även låta kolla styrenheten till ABS/TCS då detta har varit problem med andra bilar jag haft t.ex. Saab 9-5.

Om det är någon som varit med om något liknande eller har en aning över vad det kan vara med bilen så skulle jag väldigt tacksam.

Mvh / Johnny

Re: Motorlampan lyser XG 30

3
Hej Igen, har idag lånat en annan OBD2 läsare och fått fram felkod 0715 = Input/Turbine Speed Sensor Circuit Malfunction (Varvtalsgivare/Sensor) som skall vad jag fått fram ha ett artikelnummer 42621-39051.

Är det någon som vet om detta stämmer? Den skall vad jag fått fram passa XG30 men även 1999-2001 Sonata, 2001 Elantra, 2001 Santa Fe.

Pratade med Hyundai verkstaden som vill ha ca +1600 för en sensor plus jobb ca 2-3 tim, vilket jag anser är hutlöst, så jag sökte på nätet och fann nya givare för både in artikelnr. 42620-39051 och ut artikelnr. 42621-39052 (ett par) för ca 470 kr från Korea.

Detta är tydligen ett vanligt problem för Hyundai...?

Har redan fått tips från en bilmek om att kolla kablaget mot korrosion och glapp innan jag beställer och byter, och det skall efter det jag förstår inte vara allt för komplicerat att byta själv (ca 30 min - 1 tim) beroende om man är van eller inte där den ingående givaren skall sitta under luftburken ovanför växellådan.

Jag emotser kommentarer och tips tacksamt som vanligt.

Mvh / Johnny

Re: Motorlampan lyser XG 30

5
Hej Hyundaiman, tack för ditt svar och rekommendation det uppskattas.

Det kommer jag definitivt att vara då bilen går som en dröm annars, och sätta igång och byta växellåda har jag ingen större lust med.

Har googlat runt en hel del och skaffat info om framför allt XG30/300 på olika internationella forum, där man får känslan av att Hyundai är extra utsatta för vissa problem samt att man även utförde en rad garantireparationer "om" dvs man uppsökte verkstad för problemet/problemen.

Mvh / Johnny

Re: Motorlampan lyser XG 30

6
Hej, nu har jag gjort det jag skulle göra och lite mer därtill, och peppar, peppar ta i trä... bilen går som en dröm med inga felkoder eller något...

Måste säga trots allt att Hyundai XG30 är en dröm att köra och åka i, en mycket underskattad bil enligt mig i alla fall och jag har haft min del av bilar att jämföra med, då jag är något av en bilfreak. Har ni inte kört någon XG30 så rekommenderar jag er att prova en.

Tack till Hyandaiman som var den som hade vänligheten att komma med ett råd i alla fall, jag hade nog förväntat mig några fler svar eller tips.

Hur som, ha en bra och trevlig helg för nu skall jag "glida" vidare :D .

Mvh / Johnny

Re: Motorlampan lyser XG 30

7
Hoppas du hänger kvar på forumet ändå, jag brukar skriva och ge ideer och lösningar när jag kan men har inte varit så aktiv här på sista tiden, det har gått i vågor så att säga.

XG30 va ju sin tid Hyundais Top-of-the-line här i Sverige så det är ingen dålig bil i sig. Dock har den ett onödigt invecklat system för gasspjälls styrningen som jag hoppas du slipper ha nåt problem med.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11