Annons

Kupefläkt Atos - lägsta hastigheten funkar ej...

1
Har fått rapporter om att kupéfläktens lägsta hastighet slutat fungera på vår Atos Prime -00.
Är det någon som micklat med detta och kan bidra med lite tips så att jag enklare kan attackera problemet när jag får tillgång till bilen...
Sköts fläktens hastighetsreglering med simpla motstånd eller med någon mer sofistikerad reglerkrets?
Var sitter grejerna? Lätt åtkomligt? Kan man laga/byta utan att riva halva inredningen?
Tacksam för info/tips... :D
http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons

Re: Kupefläkt Atos - lägsta hastigheten funkar ej...

2
Jag själv igår skrev:Var sitter grejerna? Lätt åtkomligt? Kan man laga/byta utan att riva halva inredningen?
Min vana trogen ger jag mig själv svar...

Styrningen av fläkten visade sig vara av enkel konstruktion. De två lägre hastigheterna, läge1 och 2, regleras med två motstånd på ungefär 1.5 resp 0.7 ohm. Läge tre är "direktdrift". Motstånden sitter tillsammans på en liten enhet placerad till höger precis ovanför gaspedalen. Motståndsenheten är lätt att demontera för inspektion, fäst med en skruv och instucken i fläktpaketet där det får kylning av luftströmmen.
Anledningen till att fläkten inte fungerade på läge 1 var att det var avbrott i motståndet som ska vara på ungefär 1.5 ohm.
Jag petade isär varven på motståndet lite och skarvade motståndstråden med en liten klämhylsa.
Fårse hur länge det fungerar nu...
http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kupefläkt Atos - lägsta hastigheten funkar ej...

7
Flåt om det tog lite tid för mig att återkomma :roll:

Var precis och grävde och skruvad ur denna. Såg att spolen var av på ett ställe så jag gjorde precis som du och klämde fast dem (efter att ha särat på varven) med en minimal hylsa. Testade och..... samma problem. Läge 2 och 3 fungerar normalt men ettan vägrar göra någonting alls :-(
Bild
Denna var det (men i mitt fall så fanns där nästan ingenting av det "gröna" kvar). Finns det någonting annat som kan inverka på just första läget på kupefläkten? Eller gör jag bäst i att helt enkelt byta denna del till en ny och hålla tummarna?