Annons

har jag motorvärmare?

1
Kanske en dum fråga men hur vet jag om jag har en motorvärmare installerad? Jag har en Hyundai Sonata V6 2005 års modell som jag köpte för 3 år sedan begagnad. Det sitter ett litet eluttag i fronten på bilen som jag tror är till för motorvärmare. Jag har också hittat en gammal sladd i bagageutrymmet som det står DEFA på vilket jag tror är ett märke för motorvärmare. Jag har nyligen fått en parkeringsplats med eluttag och jag kan koppla DEFA sladden till det. Men jag har jag ingen aning om det gör någon nytta så att säga. Hur ser en motorvärmare ut?

En relaterad fråga, om jag har en motorvärmare installerad går det då också att köpa och koppla in en kupevärmare på något smidigt sätt, t.ex. via cigarettändarutaget. Hur brukar det fungera med elen till kupevärmare?
Annons

Re: har jag motorvärmare?

2
Jag skulle säga att då har du en motorvärmare!
Den ska du absolut använda, för om motorn är lite förvärmd så drar den mindre bränsle och det blir snabbare varmt i kupén.

Jag vet inte vilken typ av värmare som det sitter på din Sonata, det finns väl främst två typer.

En som monteras på själva motorn så att den värmer oljan och en annan typ som monteras så att den värmer kylvätskan.
Om man har en sådan som värmer kylvätskan, brukar man höra ett ljud som påminner om när man värmer vatten i en kastrull på spisen. Brukar komma en 10-15 sekunder efter att man har satt i sladden.


Vill man komplettera motorvärmaren med en kupévärmare så behöver man en förgrening.
Där finns det också lite olika lösningar, ibland kan det räcka med en förgrening och en sladd in till kupén och andra gånger så behöver man byta kabeln ända framifrån så att säga.

Efter som det är starkström det handlar om trots allt och man vill inte ha en strömförande bil (eller jo, ibland så...men det är en annan tråd...;-)) så rekommenderar jag att du svänger förbi en verkstad och ber om råd.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)