Annons

Spolarpum sönder? Hyundai atos prime

1
när jag försöker spola framrutan hörs inget från pumpen, det är knäpp tyst, men vindrutetorkaren går.
där bak funkar både vindrutetorkaren och spolning som det ska, och då det bara verkar finnas en säkring till spolning och torkning så antar jag att det inte kan vara så enkelt som en bränd säkring. (finns bara en säkring som det står "washer" och "wiper" på. så gissar att går den säkringen så slutar både torkare och spolare fram och bak fungera)

det var plusgrader ute, och hade inte varit minusgrader sedan förra året, så det är inget som fryst sönder eller så..

jag gissar att spolarpumpen fram gått sönder, så jag undrar om biltemas universalvindrutespolarpumpar (fan vilket långt ord.... :) ) fungerar till hyundai atos prime?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... sal-58639/" onclick="window.open(this.href);return false;

tacksam för svar :)
Annons

Re: Spolarpum sönder? Hyundai atos prime

2
Normalt är det en och samma pump till både fram- och bakrutan och den snurrar/pumpar antingen medurs eller moturs beroende på vart den ska spola ut någonstans.

Det skulle kunna vara så enkelt att en av de tre kablarna lossnat från pumpen eller har dålig kontakt.

Ofta sitter pumpen liksom instucken i själva tanken så att bara byta mot en univers.pump kan bli klurigt.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Spolarpum sönder? Hyundai atos prime

3
Tack för svar :)

Men det är två separata pumpar i Hyundai atos prime.
Som nödlösning tills vidare fick jag byta plats på slangarna till pumparna... så vill jag spola framrutan nu får jag sätta igång "backspolningen" :)
Blir ganska så bakvänt... har haft problem med pumparna förr så tror båda behöver bytas... har i alla fall kollat och pumpen fram är död (försöker man sätta igång den hörs ett svag svagt brummande, så den försöker, men det blir inget av det)

Om universalpumparna fungerar på min bil hade det varit toppen. original kostar ju en del...