Annons
Annons

Re: SvD idag Hyundai Slovakien fel motor

3
Tror varken fabriken eller någon som tog emot bilarna i Sverige gjort nåt fel, man (någon från Hyundai Sverige) har helt enkelt kryssat i fel motortyp när beställningen gick iväg till fabriken.
Mänskliga faktorn. :o

Däremot är det förvånande att inte någon av ÅF har uppmärksammat detta när man ska göra sista leveranskontrollen och lämna ut bilen. Här vet och ser man ju i detalj vad kunden har beställt. Även om det inte är speciellt sannolikt att man satt in fel motortyp så måste ju hela listan - såväl optioner som standardprylar - kollas när man går igenom bilen.

En modell med en motortyp brukar också få ett visst specifikt internt modellnummer hos leverantören som skiljer sig om motortypen ändrats. Detta borde man ha reagerat på.
I rationella Tyskland har man byggt upp ett nummer bestående av 4+3 siffror ("Schlüsselnummer") som anger just detta och som ändras om man bilen t ex har 2D resp. 4D. Numret står även i bilens registreringsbevis och underlättar när man ska söka reservdelar. Smart. Men jag kan tänka mig att tillverkarna själva har liknande system internt.

Re: SvD idag Hyundai Slovakien fel motor

4
Som jag sa...för mycket smuggelsprit på lunchen ;-)

Blev de registrerade som den motorsvagare varianten också eller låg bilskatten kvar enligt köparens beställning?


Undrar om någon hade opponerat sig om läget var det omvända...?

Dvs beställt en 80hk men fått en 100hk till samma pris?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)