Annons
Annons

Re: Hyundai accent- 00 hoppar till och stannar

5
Hej!

Jag har ungefär samma problem. Man står och väntar på grönt, rullar igång och motorn bara dör. Händer oftast när man kört ett tag. Första stoppet påväg till jobbet är runt 1,5 mil hemifrån, och där har motorn varit nära på att lägga av två gånger nu. Jag brukar få trycka ner kopplingen och varva rejält för att komma igång. Har jag väl fått igång den så är det inga större problem. Ibland är den grinig även på 2:ans och 3:ans växel när man ska köra ut från rondeller eller köra in på vägar via påfarter.

Jag har en lysande check enginge-lampa och har bokat in tid för felkodsläsning hos Bilia. 1700 kronor. Fick tid den 8:e november.

Jag återkommer med mer info senare.

Uppdatering 2013-10-21
Lyckades få en tid hos Mekonomen idag, lämnade bilen tidigt i morse. Blev just uppringd. Felkoden pekar på avgasreningssystemet. Så kanske det kan vara EVAP isåfall?
Mekanikern nämnde också att det fanns, om jag fattade det rätt, ett ventilationsrör vid tanken, som man kan se om man kollar in under bakre vänstra hjulhuset, som var sönderrostat.

Han förstod dock inte sambandet mellan dessa tjuvstopp och felkodningen, speciellt om det handlade om det sönderrostade röret. Någon råkar ha mer koll/erfarenhet av detta?

Blev betydligt billigare än hos bilia för denna felkodskontroll i alla fall. 500 kronor.