Annons

Tucson motor knackar vid gaspådrag

1
Hej

Är en lycklig (hoppas jag) ny ägare till en Tucson 2007 diesel. Har bara haft bilen i två dagar och igår började jag höra hur det låter från motorns högra sida vid gaspådrag. Turbon är bytt. ERG ventilen är bytt och kopplingen ( hela) byttes innan jag hämtade den. Vad kan vara problemet?

Bilen går bra och är servad enligt bok. Olja mm bytt den 4 oktober. Tacksam för hjälp. Köpte bilen av auktoriserad Hyundai handlare. Vad har jag för rättigheter att få ett ev fel fixat av handlaren. Känner mig orolig!
Annons

Re: Tucson motor knackar vid gaspådrag

4
Hej Anders, tack för svar.

Har kontaktat bilhandlaren och tänkte åka in till deras verkstad som skulle lyssna på oljudet. Hittade gamla kvitton i bildens papper från förra ägaren. Hon fick byta EGR ventilen, gick på bilens garanti. Efter det klagade hon på just missljud vid gaspådrag, enligt verkstadens noteringar på arbetsordern. Då byttes turbon, också på garantin. Bara ca 200 mil senare byttes bilen in där jag köpte den.... hos en auktoriserad Hyundai handlare med egen verkstad, så det känns verkligen som ett fel som måste varit vid köp! Efter det har även kopplingen (hela) bytts. det känns inte som bilen körts jätte hårt, den är så stadig och fin att köra, känns som ny. Har gått 15.128 mil.

Skulle varit hos bilhandlaren idag, men nu har bilen inte låtit på tre dagar..... :? Förra gången drog jag hästsläp, ca 15 mil innan oljudet kom. Tänkte därför vänta lite och se om det kommer tillbaka. Ska dra hästsläp ca 20 mil nästa helg. Bilen har ju stått ett tag hos bilhandlaren, turbon är ju inte körd så mycket, det kanske kan påverka, inte vet jag...

Den låter efter motorn, alltså efter hur mycket jag gasar. Den låter mest (när den nu låter) vid gaspdrag från låg växel, men även sedan under hela färden på jämn gas och hög växel. Kan det vara ventiler?

Jätte nöjd med bilen annars, fullkomligt älskar den! ;)