Annons
Annons

Re: Byta kamrem på Atos...?

3
Indalsman skrev:...nåt speciellt du vill ha reda på??
Eftersom det vad jag förstår inte finns någon eftermarknadsverkstadshandbok, typ Haynes, att tjuvkika i kunde det vara bra att veta om det är några speciella knep och trix inblandade, om det är straight forward lixom, som på liknade andra bilar. Finns det tydliga "timing"-märken, är det en enkel vanlig fjäderbelastad spännrulle etc... Hur mycket behöver man demontera, remskivor och kåpor etc...


8-)
http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Byta kamrem på Atos...?

4
Fick ju inte så mycket input här :roll:

Kan dock meddela att kamremsbytet är rätt enkelt även för en ”hemmamek”. 8-)
Tänkte jag kunde dela med mig av proceduren så som jag gjorde…

- Hissade upp framänden och ställde bilen på pallbockar.
- Tog bort höger framhjul samt skyddsplasten mot motorn.
- Lossade de tre aggregatremmarna till vattenpump + generator, servopump och AC.
- Tog bort remskivorna vid vattenpumpen och för AC-drivningen vid vevaxeln.
- Gjorde ett enkelt mothåll för att enkelt kunna lossa den inre remskivan vid vevaxeln.
- Tog bort ”luftburken” för att lättare komma åt.
- Lossade röret till oljestickan för att kunna komma åt en av skruvarna till kamkåpan
- Demonterade kåpan över kamtransmissonen.
- Skruvade ur stiften för att lättare kunna vrida runt motorn.
- Vred upp cyl 1 i topp och kollade att märkningarna på vevaxel respektive kamaxel stämde.
- Lossade remspännaren.
- Lyfte bort remmen.
- Demonterade gamla remspännaren.
- Monterade nya remspännaren. Kollade så att fjädern var i korrekt läge.
- Monterade nya remmen.
- Sträckte remmen och drog åt spännaren.
- Vred runt motorn ett par varv för att kolla att märkningarna på vev respektive kam matchade korrekt.
Bild
- Kollade att remspänningen var lagom
- Återmonterade kåpan, remskivorna, remmarna, stiften och luftburken..
- Provstartade maskinen – spann som en katt.
- Monterade skyddsplasten i hjulhuset och höger framhjul.
- Provkörde och efterdrog hjulet.
- Klart!

:D

Inga specialverktyg krävdes. Ett enkelt mothåll för att lätt kunna lossa vevaxelremskivan snickrade jag till av ett några skrotbitar som jag hade liggande.

Edit: Bifogade en bild på mothållet nedan, en bit vinkeljärn och en bit plattjärn ihopskruvade som fästs i remskivan med AC-remskivans befintliga skruvar och tar stöd mot bärarmen till hjulet.
vtyg2.JPG vtyg2.JPG Visad 4804 gånger 188.05 KiB
Senast redigerad av Wantone den 20 okt 2013, 00:41, redigerad totalt 2 gång.
http://www.rejsa.nu" onclick="window.open(this.href);return false;