Annons

Byte av manuell växellåda på ATOS 99:a

1
Hej! Min son ringde och vill ha hjälp med att få ner växellådan på sambons Atos från 99. Den är helt lös,men den tar i (om det är ramben eller nått annat) när han ska ta ner den. ska man hissa.. sänka motorn kanske?
Tänkte jag skulle höra mig för här innan jag tar tag i det. Sen funderar jag på om någon har någon teori om varför det är så vanligt att växellådorna går på dom här bilarna.Brukar oljan försvinna kanske så man måste kolla den ofta?
Den här bilen har bara gått 11 000 mil. Hon han knappt hämta ut den från verkstaden för elfel på torkarna summa 4000 kr när det blev riktigt oljud i lådan.
Jag fick hämta den med dollykärran då framhjulen låstes efter någon meter när vi försökte rulla eller köra den försiktigt.
Men som sagt. Nu är växellådan lös men han får inte ner den ur bilen. Hur ska den tas?
Annons

Re: Byte av manuell växellåda på ATOS 99:a

5
Lite uppdatering... Jo ner med svänghjulet så gick det bra. lite special med tejp,ett tändstift och en hylsa så fick jag till ett fungerande centrerings verktyg och tillbaks med svänghjul och lamell paketet igen. Men nu får sonen fortsätta igen. Hoppas bara den nya växellådan från skroten funkar nu. Den var inte provkörd eftersom den kom från en krockad bil.

Tack för hjälpen så långt! / Sören

Re: Byte av manuell växellåda på ATOS 99:a

7
Nu äntligen... Jag hjälpte sonen med dom sista detaljerna idag. Efter någon timma var det dags för provkörning. OCH ALLT VERKADE OK!! Lite svettigt i och med att garantin på växellådan gått ut för en månad sen och den var oprövad från skroten... Men som sagt. Tyst och fint gick det.

Tack för hjälpen här inne.

mvh / lurren1