Annons

motorkontrollampa på Sonata V6

1
Har en Sonata från 2005 som blev underkänd i förra årets besiktning p.g.a. felkod P171 (systemet för magert). Dock behövdes ingen återbesiktning bara att koden var släckt till nästa års besiktning. Koden beror säkert på att motorkontrollampan varit tänd då och då för att sedan slockna. Den brukar börja lysa efter varje olje/filter byte och sedan slockna igen efter ett tag.

Efter förra årets besiktning hade jag den inne på verkstad. Dom gjorde någon rengöring men hittade inga fel eller läckor utan släckte bara koden åt mig.

Har även bett serviceverkstaden titta på detta senare och de hittar inga fel. Bilen går som tåget annars.

Nu är det snart dags för besiktning igen och typiskt nog så har motorkontrollampan börjat lysa igen. Har precis som tidigare när detta hänt bytt olja och filter nyligen. Även om den nog slocknar snart är jag rädd att felkoden ligger kvar och ger mig underkänt på besiktningen, speciellt eftersom jag fick underkänt förra året p.g.a. detta.

Finns det något enkelt sätt att släcka denna typ av koder innan besiktningen utan att behöva lägga ner tid/pengar på att åka till verkstaden. Tror inte det är något fel på bilen då jag haft problem med lampan/felkoder sedan jag köpte bilen för 3 år sedan men ingen verkstad hittar något fel. Har sett att det går att köpa felkodsläsare på nätat för några hundralappar. Funkar dessa och går det att släcka felkoderna med dessa apparater.
Annons