Annons

Urladdat batteri normalt?

1
Har en I30 diesel med ISG. Efter 10 dagars semester utan bil så var bilen
stendöd och kunde ej startas.
Bilbärgarassistansen kunde inte laddda den tillräckligt för start.
Bärgning till verkstaden för att undersöka eventuellt andra fel.
Efter 5 dagar så kom det lite snöpliga svaret att batteriet var totalt
urladdat men behövde inte bytas ut. Det tog 2 dar på verkstaden att ladda upp(!)
Jag frågade om något drog ström vid stillastående men svaret var att
"tjuvströmmen" var inom felmarginalen.
Bärgaren sa även att nyare bilar inte klarar att stå stilla så länge och att det
ofta blir startproblem.
Min fråga är: Verkar detta rimligt på en 3 år gammal bil som gått 5500 mil?
En del kallstarter o korta körningar men även längre 100 milaturer.
Till jobbet har jag cirka 24 km.
Bör man införskaffa sig en modern laddare och i så fall vilken modell?
Min gamla trotjänare klarar tydligen inte gel-batterier.
Hur ofta skall man full-ladda och ska man alltid koppla bort polerna?
Känns som om batteriladdare fått en renässans..
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16
Annons

Re: Urladdat batteri normalt?

2
Har ju inte fått någon respons på min fråga, men själv är bäste dräng :D
Jag införskaffade en CTEK-MXS 5.0 och har underhållsladdat en gång.
Inga problem överhuvudtaget.
Börjar fundera på om bromsljuskontakten som byttes i samband med att bilen
var inne på verkstaden kan ha varit en bov i dramat.
Verkstaden sa att det inte var någon anledning, men kanske har glappet orsakat
att bromslampan lyst eller nåt. Känner mig inte helt övertygad.
Men eftersom jag ändå köpt en bra laddare kommer jag att "stödladda" någongång då
och då för att hålla batteriet i trim.
Och ställer jag bilen en längre tid, dvs några veckor så får CTEK underhållsladda så
att batteriet inte är tomt en till gång.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16