Annons

Den stora tråden om chippning!

1
Jag tänkte försöka få igång en tråd om detta under denna avdelning. Varför inte under modellspecifik kategori då? Ja helt enkelt för att det är för lite aktiviteter där; det är en hel del som läser, få som svarar och ännu färre som återkopplar. Fortsätter detta så dör så småningom hela detta forum, ingen är intresserad av att bevaka nåt där det på sin höjd slängs upp en ny fråga i veckan - men ingen som svarar.

Om man söker på "chip" så får man en del träffar (44) men det är få om ens några konkreta inlägg som beskriver vilket chip man har, vad det kostade och vilka skillnader i prestanda och förbrukning man kunde upptäcka. Sedan förekommer diskussioner om man över huvud taget bör chippa, om man äventyrar garantierna och om det kan märkas att chippning har gjorts. Det finns ju även olika typer av chippning.

Varför jag över huvud taget är sugen på chippning är att jag inte är riktigt nöjd med varken prestanda eller ekonomi. ix20 CDRi/1.4 90hp är väl inte tänkt att vara någon raket heller men jag hade nog räknat med att den skulle dra halvlitern eller mindre på lugn landsvägskörning men det gör den alltså inte. Vill även ha några extra hästar när jag ibland drar ett stort släp.

Gogglar man på "hyundai 1.4 90 hp chip" så får man massvis med träffar. Priserna vaierar mellan en dryg femhundring upp till över 5000 och de flesta verkar ursprungligen komma från Italien. Gemensamt för alla verkar vara att man kopplar in (eller ur) sig direkt på common rail sensorn vilket är snabbt och enkelt. Man skriver också att det inte går att se att bilen chippats om den kopplas bort och vissa har t o m stöd för fjärrstyrning av detta!

Är det nu så enkelt att "man får vad man betalar för", dvs de billiga är skräp och de dyra är mångdubbelt bättre? Jag är inte så säker på att det är så, om nu tekniken är i princip identisk så har man väl mer eller mindra bara kopierat varandras programvara? För komponenterna kostar ju inte många kronor. Har sett inlägg på andra forum där man har ifrågasatt komponenterna i boxarna, om dom är tillräckligt avancerade och seriöst byggda osv. Jaså, jaha.

Jag är mest intresserad att det verkligen funkar och att boxen gör sitt jobb. Därför blir startfrågan: hur funkar det för er, alltså ni som har vågat ta steget? Hur länge har ni kört chippat, vilken modell är det, vad kostade den och vad har ni märkt för uppenbara skillnader - positiva eller negativa?

Skickar med några länkar med olika alternativ:
http://www.chiptunning.eu/hyundai/432-c ... 90-hp.html" onclick="window.open(this.href);return false; (denna ska ge en ökning upp till 129hp!!)
http://www.tuning-chip.co.uk/chip-tunin ... e-box.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com.au/itm/CHIP-TUNING- ... 231ecad1f1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/DRAKEBOX2-HYU ... 2c6305ffa6" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.racechip.de/en/chiptuning/hy ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons

Re: Den stora tråden om chippning!

2
Bra initiativ. Jag tycker också det är lite dålig fart på forumet.
Hade själv en liten tråd som behandlade trim som du kanske sett.
Jag känner mig ganska osäker på hur och om man skall trimma.
Min lilla omröstning gav svaret att de flesta inte tyckte det var en bra idé.
Om man ändå bestämt sig så finns det ju åtminstone två varianter där den ena
är "box" och den andra är att helt enkelt lägga in en annan mjukvara i bilen.
Dvs "uppgradera" bilens mjukvara.
Jag fick som jag skrev i tråden en varning för trimboxarna i ett annat forum, med
några specifika problem som du väl kan kika på.
Jag ska följa den "stora tråden" :D hur stor nu den blir..
Har tyvärr ingen trimmad bil själv, men det kliar lite i fingrarna, åtminstone när fabriksgarantin är
slut.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Den stora tråden om chippning!

3
Hej! Jag har precis köpt min Santa och har inte prövat att boxa eller mappa den "ännu" [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Men det kommer...

Men jag har prövat många olika boxar på Mercedes, BMW och Opel.

Jag har köpt billiga ifrån ebay och dyra ifrån Sverige.

Men resultatet har varit det samma. Alla har gett mycket mer effekt, och en liten förbättring av förbrukning. Den box som sticker ut lite emot andra, var promotech boxen. Den gick som en dröm med den inkopplad.

Men å andra sidan, sista boxar som jag köpt är ifrån Tyskland, och de har 2år garanti och en av dem felade efter 8 månader, så jag skickade tillbaka den och hade en ny inom 2 veckor. Och den boxen kostade ca 600 inklusive frakt. Så jag ser inga som helst problem att köpa ifrån ebay. Men köp genom PayPal, så har du säkerhet ifall du blir lurad, så får du alla pengar tillbaka.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Re: Den stora tråden om chippning!

4
Har gjort inlägg under IX35.

I samband med service (3-års) lät jag min meckare sätta in den "stora" boxen från Dieselkraft.

Den styr ju bl.a. blänsletillförsel, kamaxel och turbotryck. Förvisso är boxen dyr (5.900), men skall vara det säkraste kortet enlig min meckare.

Bilen går som ett spjut nu! Framförallt bottendraget har blivit fantastiskt. En redan skapligt kvick bil har blivit ännu kvickare med 50hk extra + 100Nm extra i vrid.

Har inte hunnit säkerställa förbrukningen ännu, men allt pekar på en sänkning med c:a 0,7 dl/milen i ren stadskörning.

Stora eldprovet blir husvagnsdrag i augusti.

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Den stora tråden om chippning!

5
Haha äntligen, fler Hyundai åkare som vill bränna om alla stolta Volvo och Tysk-bils ägare ute på vägarna :D Haha skämta bara

Jag har en box ifrån Dieselkraft och jag är grymt nöjd över den! Innan jag skaffade den så satt jag och jämförde vilken box som gav mest hästkrafter för minst peng och som hade bäst support och kund recensioner och då föll det på dom.

http://www.dieselkraft.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jag den minsta boxen på min i30 FD 1,6CRDI 128HK som ska ge 153HK och 310Nm och jag kan bara säga att jag är grymt nöjd med hur bilen går och hur den beter sig, ville ju ha lite mer "GTI prestanda" fast det är en diesel och det fick jag med denna och har nu kört ca 3500mil med den boxen utan problem och nu drar den hela vägen upp till röd markeringen ;) det gjorde den inte förut.... Förbrukningen har ökat kollosalt!!... när man drar den hela vägen till rött hehe men vid lugn långkörning och fram å tillbaka körning till jobbet så ligger den liite mindre än förut i förbrukning men jag är som sagt inte intresserad av att få ner förbrukningen då bilen redan går så jäkla billigt som den gör redan, saknade dock lite mer pulver under huven och det va där den här boxen spelade in :)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Den stora tråden om chippning!

6
Till någon moderator:

Skulle det vara möjligt att göra sökning och kopiera alla inlägg angående "chippning" m.m. i en egen kategori under forumsindex eftersom det tydligen finns ett stoort intresse för detta?

Jag tror detta hade varit en lyckad sak för att hålla liv i diskussionerna kring detta något "brännbara" ämne.
Jag har ju t.ex. läst om de som är överlyckliga och de som upplevt det som en smärre katastrof med motorstörningar m.m.

Dessutom en fingervisning om vilken "box" som passar vilken bil.

MVH
@nders i Malmö
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009