Annons
Annons

2
Hej! När jag bytte kamrem för andra gången på min Santa Fe SM (bensin 2,4) så valde jag att byta vattenpumpen också även om det inte var ngt krav. För att byta vattenpump måste man riva kamremmen så det passar ju bra att byta pumpen vid kamremsbyte. Vad har du för motor, miltal och årsmodell?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
ClasseClas skrev:Hej! När jag bytte kamrem för andra gången på min Santa Fe SM (bensin 2,4) så valde jag att byta vattenpumpen också även om det inte var ngt krav. För att byta vattenpump måste man riva kamremmen så det passar ju bra att byta pumpen vid kamremsbyte. Vad har du för motor, miltal och årsmodell?
Hej!

Glömde! Det är en Trajet 2001, 16000 mil, bensin. Sedan så har jag försökt att nå dig via mail.

/Robban

4
Jag skulle ta kostnaden för vattenpump. Det är dyrt att byta pump mellan kamremsbytena.

Jag har svarat på ditt mail. Fixat. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
ClasseClas skrev:Jag skulle ta kostnaden för vattenpump. Det är dyrt att byta pump mellan kamremsbytena.

Jag har svarat på ditt mail. Fixat. :D
Mmm, trist att det blir så jäkla dyrt bara! Runt 10.000:- , gillar det inte. Tack för mailen!

/Robban

8
Är det nytt med att man ska byta vattenpump vid kamremsbyte på Trajet o Santa Fé?

Vad jag kan minnas har det inte stått något om vattenpump. Har aldrig bytt vid kamremsbyten heller.

Men måste säga att dom håller förvånansvärt bra.
Värre är det ju med automatspännaren. Dom bytte vi alltid vid kamremsbyten oavsett miltal på både 2.4 och V6

9
Tiffster skrev:Är det nytt med att man ska byta vattenpump vid kamremsbyte på Trajet o Santa Fé?

Vad jag kan minnas har det inte stått något om vattenpump. Har aldrig bytt vid kamremsbyten heller.

Men måste säga att dom håller förvånansvärt bra.
Värre är det ju med automatspännaren. Dom bytte vi alltid vid kamremsbyten oavsett miltal på både 2.4 och V6
Nej, när jag pratade med min verkstad så sa de att det är ovanligt med vattenpumpshaverier. Sen är ju frågan om man vill "offra/satsa" en knapp tusenlapp vid kamremsbytet vid 18000/24000 mil för att få en ny vattenpump?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Har haft bilen på en verkstad och dom ska ha bytt kamrem och vattenpump. Hur vet jag att dom verkligen bytt kamrem och vattenpump? Gjorde inga dolda märken i remmen.

Visst, dom har stämplat i serviceboken och skrivit att kamrem och vattenpump är bytt. Ordentligt kvitto etc. Sitter till och med en klisterlapp på motor att remmen är bytt, datum och miltal.

Vet inte om jag är nojjig i onödan men vill kunna sova gott om nätterna! Vad har jag för skydd som konsument OM nu remmen gör åt helvete?

Glömde, var sitter vattenpumpen?

Tacksam för svar frän denna suveräna kunskapskälla! :-)

/Robban

Re: Vattenpumpsbyte vid kamremsbyte

11
Svar nej. Jag misstänker att du bor i Sthlm. Jag har låtit mig luras av en märkesverkstad (ackrediterad - dvs tekniskt godkänd av Swedac att "släcka" besiktningsanmärkningar), avslöjat den mest styörsta och mest kända efter en ren bondfångaroffert (vägrade specificera 6000-milaservice. Men "märkesverkstaden" bytte ju bl.a. tändstift vid 4500 - trots att instr.boken säger att det skall göras efter 6000?? Svar: "Det gäller ju bara några hundralappar." och sedan - efter check med Swedac - har jag fått konstaterat att en tredje "av Hyundai rekommenderad" verkstad fått ackrediteringen återkallad av Swedac.
Råd: Sök en välrenommerad, seriös verkstad. Det finns många sådana i området. Jag sparade över 1000:- på ett enda oljebyte - 3,1 l.
Plus vattenpumpkostnad - då den ärliga verkstaden vid kamremsbytet (ytterligare 1000) konstaterade att den inte behövde bytas.
Atos 2007 - 6500 mil

Re: Vattenpumpsbyte vid kamremsbyte

12
Som dom andra har sagt så har hyundai oförskämt bra vattenpumpar och håller lätt 20.000mil om man byter glykol enligt service intervallerna och använder rätt glykol som är rätt blandad.

När jag byter så kollar jag alltid vattenpumpen ifall den går tungt, hugger eller glappar, kollar även läckage såklart. Klarar pumpen dessa punkter så är det inget fel på den men jag har som vana att alla kamremsbyten över 20.000mil så BÖR man byta pump för 20.000mil gör sitt till och då har även åren haft sitt att säga också.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Vattenpumpsbyte vid kamremsbyte

13
Indalsman skrev:Som dom andra har sagt så har hyundai oförskämt bra vattenpumpar och håller lätt 20.000mil om man byter glykol enligt service intervallerna och använder rätt glykol som är rätt blandad.

När jag byter så kollar jag alltid vattenpumpen ifall den går tungt, hugger eller glappar, kollar även läckage såklart. Klarar pumpen dessa punkter så är det inget fel på den men jag har som vana att alla kamremsbyten över 20.000mil så BÖR man byta pump för 20.000mil gör sitt till och då har även åren haft sitt att säga också.
Tack för svaret!