Annons

Servicekrav

1
Någon som vem om man kan serva bilen var som helst eller måste det vara på Hyundai för att garantin ska gälla.
Jag kör ca 1300 mil per år
Och ska då göra 3000 service och året efter har jag kört ca 2600 mil samt göra 6000 service för 5100:-
Deras intervaller är 3000 mil eller 1 år!
På volvo räcker det med ett oljebyte efter 1 år om man inte har uppnått 3000 mil.
Har precis beställt ny bil.
IX 35 184hk M6 4wd exklusive
Annons

2
det ska ju utföras av en ackrediterad verkstad.

som i sin tur ska utföra servicen enligt tillverkarens rekommendation med rätt olja, filter osv.

blev ju lagändring av konsumentverket för nått år sen att alla ackrediterade bilverkstäder ska kunna utföra service som även gäller för garantin.

sen för din egen och bilens del i framtiden så är det max 1500 mil mellan oljebytena.

oljan koksar annars igen i oljesilen för att den är så skitig, man får riva ner oljetråget och ev byta oljesilen

Re: Servicekrav

3
Bullshit!
Ackrediterad verkstad innebär att den TEKNISKT är godkänd av Swedac.
Dvs att de kan "släcka" besiktningsanmärkningar.
Det är helt annat än av Hyundai "rekommenderad" verkstad. Huruvida garantin gäller eller inte är ointressant eftersom ingen reparation kan kosta än mer än det du betalat i onödan om du vänder dig till en märkesverkstad.
Jag vände mig med förtroende (naivt!) till en märkesverkstad för 4500-mila service.
Nu, när jag analyserat vad som serviceboken skrev om den servicen, upptäcker jag att de blåst mig vid alla servicetillfällen.
Sista exemplet - Oljebyte 1 880.-! Jag sparade över 1000:- på att vända mig till en just verkstad. Samma toppkvalitet på oljan - med de tog 136:- litern och märkesverkstaden 236:- Och arbetet - inkl. filter och packningar drygt 700:- billigare.
Atos 2007 6500 mil

Re: Servicekrav

4
Kraven vad som skall göras står klart uttryckta i servicehäftet.
Kvalitetskrav på rubbet.
Icke att en garanti i Sverige skulle upphöra för att man inte betalar en märkesverkstad debiterar över 900:- för att byta olja.
När man har hur många dokumenterad bevis som helst på att de överdebiterar mer än en nattklubb på Reperbahn.
Detta är min 4:de Atos.
Skulle den paja och jag vore tvungen att köpa en 5:te - då skulle jag börja urvalet med att rata de som servats av en märkesverkstad.
Atos 2007 6500 mil.

Re: Servicekrav

5
Enligt EU-regler kan inte en bilsäljare kräva att man servar bilen hos en auktoriserad verkstad för att garantier skall gälla.

DOCK finns det krav på att service skall göras enligt det serviceintervall som anges av tillverkaren OCH att att servicarna skall utföras "fackmannamässigt" (läs en bilverkstad) OCH att delarna skall hålla OEM-kvalitet, plus att arbeten skall dokumenteras och kunna styrkas med kvitton etc. Givetvis måste oljan hålla rätt klassningar också - dock finns inget krav på ett specifikt oljemärke.

Men hoppar du över en service eller väljer att inte göra alla punkter i en service för att du tycker det är "onödigt i förhållande till hur jag kör..." eller liknande, upphör alla garantiåtagande från tillverkarens sida!


Tänk också på att vissa servicepunkter kan ändras efter att serviceboken är tryckt - t ex. har många biltillverkare (inkl. Hyundai) förkortat bytesintervall av kamaxelrem mm. i takt med att man fått förtida haverier/problem på vissa modeller! Så skall man serva hos en "icke auktoriserad verkstad" kan det vara en god idé att kolla upp att servicepunkterna enligt serviceboken fortfarande är korrekta!


Mvh
Johan B

Re: Servicekrav

6
Uppskattar saklig och tänkvärd information. Måste var meningen med detta forum.
1. Direkt citat ur Garanti- och Servicbok Hyundai under kapitlet "Garantins omfattning" och förutsättningar: "att reparation, service/inspektion eller montering utförs av annan än av tillverkaren /säljaren/auktoriserad verkstad.".
Detta krav överensstämmer således inte med EU:s regler. Jag är helt övertygad om att du har rätt, men jag har inte lagt ned tid på att söka dokumentation.
2. Delar inte din uppfattning. Citat igen: "att annat än rekommenderade oljor, bränslen eller vätskor använts."
3. Delar inte din uppfattning: Ingen behöver kolla aktuella regler. Men en köpare av Hyundai vara uppmärksam på att säljaren signerat siata sidan i service häftet! Citat igen: "INFORMATION ANGÅENDE UNDERHÅLL OCH GARANTIFÖRESKRIFTER ". Om så görs gäller det som står i häftet. Upptäckte just att säljaren INTE lagt fram denna sida för underskrift. Just vid köpet kan köparen således kräva att man följer EU:s regler - dvs. att inte tvingas använda sig av "märkesverkstäder" för att garantin skall gälla. Om hon/han inte låter sig luras på samma sätt som jag.
Atos 2007 6500 mil

Re: Servicekrav

8
Gud va kul det kändes att jobba på en auktoriserad verkstad efter den här läsningen...

Måste säga TACK till er som tycker att mitt och många andras slit 7-16 varje dag och med en heeel del utbildningar av hyundai själva i erfarenhet i ryggsäcken bara är en bluff....

Det är extremt dumt att dra alla auktoriserade verkstäder över en linje för alla ska inte vara nå sämre än nån annan verkstad, snarare bättre och du som kund ska kunna känna dig tryggare att lämna bilen till en person som är utbildad och har erfarenhet av just din bilmodell och vet vad han ska kolla upp för att din bil ska fungera utan problem år in och år ut.

Va bara tvungen att skriva ifrån mig på detta då jag jobbat med Hyundai i över 7år nu dagligen, och skruvat med det mesta på dom och löst en massa olika problem och är extremt nöjd över att få skruva med Hyundai och känner mig stolt över det.

Tack för mig.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11