Annons

16
Tycker inte jag kör särskilt hårt men förbrukningen ligger trots det på 1.2-1.3.... Vilken hastighet vid långkörning är egentligen bäst för V6:an för minsta möjliga förbrukning?
Annons

17
Har nu kört exakt 500 mil med den nya bensindrivna Santan och det har varit underbara mil. Men, det kostar att ligga på topp:

Snittförbrukningen ligger på 1,24 liter/mil...

Då har bilen körts i blandad körning med vinterhjul på barmark. Den har manuell växellåda. Nysantan har körts mycket lugnt och försiktigt, i princip aldrig över 3.000 varv/min, pga rekommendationer för inkörning enligt instruktionsboken.

Har heller inte uppmätt någon minskning efter 300 mil såsom Skäreläjan gjorde. Bilen ligger ganska konstant i snitt mellan tankningarna oavsett landsväg eller stadskörning.

Ska nu noggrant ta del av de bilkörningstips jag fick i en tidigare tråd men som jag då ansåg orealistiska. För att spara bensin åkte den personen i 50 km/h på femmans växel, men det var helt omöjligt med ursantan och 4-cylindrig motor, men nu med nysantans V6:a förstår jag att det är möjligt.

18
Hej Linkan!
Jag tror inte riktigt på det där med att ligga i 50 km/tim för att spara bränsle. Det finns ju något som heter "ekonomisk hastighet" och handlar ju om att komma så långt som möjligt i förhållande till mängden förbrukat bränsle. Jag tror inte att 50 km/tim är riktigt i det fallet, utan snarare att 95-100 km/tim är troligare. Skall bli kul att läsa vad de som testat riktigt har kommit fram till.
Jag drar mig till minnes en jänke jag hade; Med V8, 385 hkr, 2200 kg tyngd låg faktiskt den ek. hast. på 120 km/tim... :shock: :shock: :shock:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

19
Skäreläjan skrev: Jag drar mig till minnes en jänke jag hade; Med V8, 385 hkr, 2200 kg tyngd låg faktiskt den ek. hast. på 120 km/tim... :shock: :shock: :shock:
Det var då den började gå rent, eller... :mrgreen:

100 km/h brukar vara en magisk gräns för personbilar, 90 km/h för lastbilar och andra trubbigare fordon - över dessa hastigheter stökar luftmotståndet till det för mycket.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Bensinförbrukning

20
Har en (uträknad vid tankning) bensinförbrukning på 1,1 l/mil på Santa Fen V6 Automat. Den har nu gått ca 800 mil. Det är blandad körning på odubbade vinterdäck. Jag tror inte att jag kör extremt bensinsnålt eftersom förbrukningen på föregående bil (Audi A4 1,8 T manuell) och min andra bil (Renault Espace 2,2 manuell) låg på 0,9 l/mil respektive ligger på 1 lit/mil.

Har inte kört santa Fen på sommardäck än, kanske drar den ännu mindre då. De specificerade 1,06 l/mil för blandad körning tycker jag verkar vara rimligt. Hur Teknikens Värld lyckas få 1,87 l/mil i sin Sverige cykel är ofattbart, är det fullgas hela tiden? Eller var det något fel på testbilen?

21
Jaha, då är vi ganska lika på förbrukning; Jag ligger ungefär på detsamma, 1,15 L/mil med dubbade vinterhjul. Med sommarhjul har jag varit nere i 0,86(! :shock: !) på landsväg...
Sen i vilken värld Tekniken lever, kan man ju fundera på; De kanske testkörde ett UFO... :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

22
Saxat från X-pressen.

Så mycket kostar våra populäraste suvar / Kostnad per mil under de tre första åren.
(Baserat på värdeminskningen.)


1. Toyota RAV4 2,2 D-4D Executive - Nypris: 341 000 kr Kostnad per mil: 36,64 kr

2. Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS - Nypris: 257 900 kr Kostnad per mil: 38,30 kr

3. Honda CR-V 2,0i Elegance - Nypris: 262 900 kr Kostnad per mil: 40,92 kr

4. LandRover Freelander 2 TD4 - Nypris: 447 100 kr Kostnad per mil: 44,97 kr

5. Hyundai Santa FE 2,7 Executive - Nypris: 309 800 kr Kostnad per mil: 51,81 kr

6. Chevrolet Captiva 3,2 LT - Nypris: 335 900 kr Kostnad per mil:56,06 kr

7. BMW X3 2,5 Si - Nypris: 384 000 kr Kostnad per mil: 65,12 kr

8. Subaru Tribeca B9 - Nypris: 499 900 kr Kostnad per mil: 67,75 kr
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

23
3/4 tank 35mil!ca:8km till jobb enkel resa.tror det går 75liter i tanken.
bilen är ett riktigt slug,i och för sig så hinner den inte bli ordentligt varm
och den går på friktionsdäck och det gör sitt.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

24
Hej odde.

3/4 tank (tankvolym 75 L)= cirkus 56.25 Liter

Menar du att:
Har den dragit 56 liter på 35 mil (1.6 liter/mil) eller är det jag som inte hänger med?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

25
jes,det är inte första gången tankmätare och tripp visar så.
jag har aldrig kört LÅÅÅÅNGkörning utan husvagn än,så jag vet inte vad
den dricker på långfärd.som sagt ca:8km enkel resa till jobb,det är där
dom flesta av ca:600mil på mätaren blivit.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

26
Jo, det är inte omöjligt, att det är så.
Det verkar vara de första kilometerna som drar mest, då motorn inte hunnit bli varm. Har ibland sett på tankmätaren, att den sjunkit fortare efter ett antal kortare turer, än om man kört tolv-femton mil på en gång.
Jag tror, Odde, att du iallafall kommer att märka att den inte drar så mycket, om du kör en längre sträcka på landsväg utan släp.
Så i snitt kommer du nog också att komma ner i c:a 1,15-1,20 L/milen.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Ännu en kommentar om bränsleförbrukningen

27
Hej på er CM-ägare med bensindrift (ej SM eller disel)

Jag skulle vilja kolla med er vad era bilar verkligen drar per mil. Jag har själv varit av den uppfattningen att min Santa inte drar mer än 0,87 lit/mil vid normal landsvägskörning. Brukar regelbundet kolla antal km och antal tankade liter. Men förbrukningen har inte varit konstant, trots att jag i stort bara kör landsvägskörning för det mesta ca 30 mil t o r till arbetet i Stockholm. I övrigt blir det mestadels till Örebro, Västerås eller Eskilstuna, men likafullt bara rakt fram utan köer, trafikljus, inbromsningar mm. Jag försöker köra så ekonomiskt det bara går. Jämn hastighet ca 95 km/tim. Inga rails eller takbågar, AC nästan aldrig på och inga extratillbehör som drar el. Ingen tung last. Inga backar (Örbroslätten) Dessutom är min bill manuellt växlad.

Jag kollade Hyundai Technical Service Bulletin betr “Fuel Mileage” och genomförde deras procedur för att beräkna bränsleförbrukningen.

1) Fyll tanken, skriv ner körda km, notera vilken pump du tankar från och använd samma pump i steg 2. Låt pumpen stänga av själv. Fortsätt inte att tanka ytterligare.

2) När det åter är dags att tanka, Fyll tanken, skriv ner körda km, tanka från samma pump och låt pumpen slå av själv.

Start 3/10 Km 16029 Full tank
Stopp 8/10 Km 16536 Tankat 49,47 lit = 0,975 lit/mil
Lugn landsvägskörning Stockholm t o r, några omkörningar ca 95 km/tim- 100 km/tim.

Start 8/10 Km 16536 Full tank
Stopp 13/10 Km 16944 Tankat 41,52 lit = 1,017 lit/mil
Lite körning i Arboga. Stockholm t o r, några omkörningar max 115 km/tim (vid omkörningen) i övrigt ca 95-100 km/tim.

Start 13/10 Km 16944 Full tank
Stopp 15/10 Km 17237 Tankat 25,69 lit = 0,876 lit/mil
Lugn landsvägskörning Stockholm t o r ca 95 km/tim.

Jag kan bara konstatera att det är en stor skillnad mellan att köra i 95-100 km/tim och att bitvis göra några omkörningar i jämförelse med att lunka så sakta i 95 km/tim. Det innebär för mig en skillnad på 4, 23 lit för att åka till jobbet i Stockolm omräknat i kr motsvarande 48,85 med senast aktuella pris hos Jet, kr 11,55. Det skulle innebära för mig som åker till Stockholm 1(-2 ggr) vecka en merkostnad på ca 2247 kr per år (kalkylerat med 1 gång/vecka) bara för att jag ökade hastigheten med 10 km/tim och körde om de långtradare som inte körde om mig. :roll: :roll:
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

28
Hej Fjällis! Måste säga, att du kör mycket ekonomiskt, jämfört med mig; Min förbrukning ligger i snitt numera på 1,15 - 1,20 L/mil. Jag har slutat reta mig på den något högre förbrukningen nu, (gjorde ju det i början) utan undviker istället den där "extra lusteturen" som bara var för att få "lufta" sig lite... 8) 8) 8)
Men jag vet, att om jag verkligen vill, så kan jag komma ner i 0,9 iallafall, och det tycker jag inte är fy skam med en två ton tung bil, V6:a och automat... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Volym

29
När jag läste funderingarna ovan mindes jag en tanke jag hade tidigare i år: Nämligen att tanken tycks svälla ibland. Jag fick ju vid något tillfälle, som jag skrev, i betydligt mer än 75 liter. Tror det var närmare 79. Det påverkar ju snittförbrukningen enormt, och gör färddatorn extra opålitlig.
Kryper man in under bilen ser ju tanken - den är ju som två, ganska stor ut och min gissning är att den vid vissa temperaturer eller så, kan "poppa" ganska kraftigt så att den rymmer mer.

Sukken