Annons
Annons

2
Hej Daniel och mycket välkommen till forumet!
Jag har själv sedan i somras en -06 Comfort 7, V6 automat.
Mycket riktigt, i mitt fall var den i början de första 200 milen ganska törstig.
Den låg då på c:a 1,35 - 1,4 L/mil, men sedan har den efterhand minskat, och är nu vid ungefär 350 mil nere i ungefär 1,15 "blandad körning" som för mig mest innebär mindre landsvägar, och en hel del kortare (5-10 km) svängar.
Det kan doch nämnas, att vid en längre tur en gång (mest motorväg) körde 151 km på 13 liter! :shock:
Så visst, det kan klart variera, säkert även från bil till bil!
I övrigt kan jag inte annat än rekommendera bilen, hade en 03:a V6 aut innan, och det var tre absolut bekymmersfria år! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Är dock lite osäker på om jag har fått rätt pris. Det är hos en handlare och bilen har metallic Comf 7 automat och med V6:an. Den har vart demobil sedan juni och gått drygt 1000 mil. Jag har inbytesbil men det jag skulle få betala för den är 275000:- . Låter detta rimligt eller ska jag försöka pruta ner den lite till? Säljaren räknade ut nypriset till 305000:-.

/D

4
danielm71 skrev:Är dock lite osäker på om jag har fått rätt pris. Det är hos en handlare och bilen har metallic Comf 7 automat och med V6:an. Den har vart demobil sedan juni och gått drygt 1000 mil. Jag har inbytesbil men det jag skulle få betala för Santa fen är 275000:- . Låter detta rimligt eller ska jag försöka pruta ner den lite till? Säljaren räknade ut nypriset till 305000:-.

/D

5
Hej igen!
Ta en titt i prislistan www.hyundai.se, där står C7 -06 för 289.700 plus met. för 4.900, för någon -07:a kan det ju inte vara.
Jag tycker det skulle gå att få ner priset en bit till, det är ju 1000 mil tagna ur den redan, trots allt. Såvida inte det följer med en massa annat, förstås? Vinterhjul, dragkrok, extra underredsbehandling t ex, är sådant som kan vara värt en hel del...
Att vi tog den sjusitsiga, var för nivåregleringens skull... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Sedärja!
Om jag nu inte minns alldeles fel; Drag c:a 7.500:-, vinterdäck på fälg c:a 13.000:- (de du kan se under "bilarkivet"/"hjulafton var det ja..."), och servicen kostar ju alltid den med, hur mycket varierar ju förstås...
Bra att du är vaken! Lycka till! :wink: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Idag

8
Efter 15 år som VW och mest Audiägare tar jag nu steget ut i det okända köper min första icke europeiska bil. Har funderat på att byta bil ett tag men sedan har det inte blivit av av olika anledningar. Känner mig något osäker men det ska nog gå bra. Är väl mest orolig för höga servicekostnader/reservdelspriser men jag antar att de ligger ungefär i paritet med Audis d.v.s. höga :) Hoppas att få lite hjälp här ibland när jag kommer med lustiga frågor.. snart bara 9 timmar kvar..

9
Spännande! Lycka till med bilen! Det kanske passar bra att det är Fars Dag i helgen? :roll: Vettig present istf för en slirre! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
På tal om bränsleförbrukning...

Jag cruisade upp genom vårt avlånga land under gårdagen och kunde efter ca 100 mils glädjerus konstera en förbrukning på 0.8 liter/mil med takbox och last. Bilen har nu gått 160 mil totalt så det ska bli ett nöje att följa bränsle utvecklingen efter låt säga 1000 mil. Alla säger att dom går till sig och drar mindre efter en tid.

Heja diesel motorn!
:D

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

12
svartbjorn skrev:På tal om bränsleförbrukning...
Heja diesel motorn!
:mrgreen: :mrgreen:
Har ju själv V6:an, men jag kör inte tillräckligt många mil per år, för att det skall löna sig med en diesel gentemot bilskatten...
Men jag HAR faktiskt varit nere på 0,86 L/mil med vår... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
svartbjorn skrev:...dom går till sig och drar mindre efter en tid.
Glömde...: Det gör faktiskt bensinaren likadant; Vår "lossnade" efter ungefär 300-350 mil! Gick från 1,4 i snitt till 1,15...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Nä, det är klart, med diesel bör man åka lite mer än vanligt. Det har legat på mellan 3500 - 4500 mil/år så jag tror att jag är på rätt sida s a s.

0.86 för V6:an är rätt bra pinkat får man säga. Ett ägg under gasfoten gör susen :D.

Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

15
svartbjorn skrev: 0.86 för V6:an är rätt bra pinkat får man säga. Ett ägg under gasfoten gör susen :D.
Det roliga var ju att just efter den tankningen var jag inte särskilt snäll på gasen; Jag minns inte var jag skrev om det här på forumet, men jag tankade fullt i Vegby (Ulricehamns komm.) och tankade sedan helt fullt här hemma på Tjörn efter 15,1 mil och fick inte i mer än 13 liter... :shock: :shock:
Via en liten rundtur inne i Borås, samma i Göteborg, så jag är nöjd att det iallafall GÅR att få ner förbrukningen... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"