Sida 2 av 2

SMO !

Postat: 07 dec 2009, 18:57
av Santavalp
Hej :)

Såg en anonns på blocket :wink:

http://www.blocket.se/gavleborg/Chiptri ... m?ca=5&w=1

Länk till Santa Fe och Tucson :D

http://www.svenskmotoroptimering.se/?id=produkter

Erbjuder även motorgaranti :?

Mvh Zukan 8)

Postat: 07 dec 2009, 19:34
av Danne_gg
Matsli skrev:Hej

Nu har en kamrat till mig passat på att köpa KCR dieselboxen till sin bil. Han har bara kört ca. 50 mil, men upplever en märkbar skilllnad. Hans bensinförbrukning verkar vara exakt samma enligt färddatorn, men den kan ev. påverkas av trimboxen. Han är erkänt duktig på dieselmotorer till Marina enheter och jordbruksmaskiner. Innan han köpte så boxen utvärderade han några några olika leverantörer och upplevde KCR som den box som verkat minst skadlig på motorn under förutsättning att man kör med förnuft, m.a.o lugn och fin körning.
Det är väl ingen större mening att köpa en Santa fe om man är ute efter något kraftpaket att dra runt med på vägarna. Jag kommer att avvakta hans erfarenheter innan jag slår till. KCR hade en kraftig rabatt på deras box, men bara fram till sista November.

Väldigt konstigt att bensinförbrukningen inte förändrats i en dieselspis :roll:

Ne men kan nog vara sant att KCR's box är bäst bland "boxarna"! Dem är ju jävligt stora iaf och man bygger inte ett märke med ständiga motorras....

Postat: 19 jan 2010, 15:29
av cubic
Här är en länk till dem enda som jag hittat som har en box till min 2010:

http://www.dieselkraft.se/#&&ddlStates= ... criptor%3e

Från 197 Hk till 235 Hk samt 437 Nm till 515 Nm låter ju lovande :)

Men mailade med Chipcenter.cc som tydligen ska ta fram en mjukvara för bilen som man installerar via diagnostikuttaget, samma princip som BSRs PPC-enhet som jag för övrigt köpte till min SAAB.

Känns tryggare med en mjukvara kontra en box som förvränger bilens egna signaler...

Vad tycker ni? Känner ni till andra firmor som tar fram mjukvaror till Santa FE???

Postat: 19 jan 2010, 21:07
av Danne_gg
cubic skrev:Här är en länk till dem enda som jag hittat som har en box till min 2010:

http://www.dieselkraft.se/#&&ddlStates= ... criptor%3e

Från 197 Hk till 235 Hk samt 437 Nm till 515 Nm låter ju lovande :)

Men mailade med Chipcenter.cc som tydligen ska ta fram en mjukvara för bilen som man installerar via diagnostikuttaget, samma princip som BSRs PPC-enhet som jag för övrigt köpte till min SAAB.

Känns tryggare med en mjukvara kontra en box som förvränger bilens egna signaler...

Vad tycker ni? Känner ni till andra firmor som tar fram mjukvaror till Santa FE???
Mjukvara framför box alla dar i veckan... DOCK! CRDI-R spisen är så pass ny så jag skulle iaf vänta minst 6mån innan jag rör motorns mjukvara... inget vet ju riktigt vart bristerna i motorn ligger än!

Postat: 19 jan 2010, 21:45
av cubic
Exakt, det passar mig perfekt, då hinner jag köra in motorn, hehe!
Tex BSR tar inte över motorgarantin om bilen inte gått mer än 500 mil innan trimmning, så dem vet att det inte var ngt strul från början...

Min erfarenhet

Postat: 09 feb 2010, 19:41
av svartafaran
Min erfarenhet av dessa små boxar inte bra som ni kanske sett tidigare då dessa bara lurar tryckgivaren till railen som fördelar ut bränslet till spridarna och då tror alla givare att det inte räcker till med turbotryck så boxen skickar på lite mera turbotryck, och detta är inte bra blir bara skit! 8/10 fal då jag fått byta spridare, ht-pumpar, motorer mm så har bilen haft kcr eller något dyligt! Enda rätta enligt mig är en hel ommappning av motorn som man gör i en bensin motor, det är inte alla gånger detta heller håller men det är 1000X bättre. När ni har partikelfilter ska ni vara extra noga då varken "KCR Typ" eller dom som mappar om oftast inte vet hur ett partikelfilter fungerar och p ga pajar partikelfiltret som är EXTEMT dyrt att byta!

Postat: 16 feb 2010, 10:31
av brodeur
Danne_gg skrev:
cubic skrev:Här är en länk till dem enda som jag hittat som har en box till min 2010:

http://www.dieselkraft.se/#&&ddlStates= ... criptor%3e

Från 197 Hk till 235 Hk samt 437 Nm till 515 Nm låter ju lovande :)

Men mailade med Chipcenter.cc som tydligen ska ta fram en mjukvara för bilen som man installerar via diagnostikuttaget, samma princip som BSRs PPC-enhet som jag för övrigt köpte till min SAAB.

Känns tryggare med en mjukvara kontra en box som förvränger bilens egna signaler...

Vad tycker ni? Känner ni till andra firmor som tar fram mjukvaror till Santa FE???
Mjukvara framför box alla dar i veckan... DOCK! CRDI-R spisen är så pass ny så jag skulle iaf vänta minst 6mån innan jag rör motorns mjukvara... inget vet ju riktigt vart bristerna i motorn ligger än!
Tycker det känns helt vansiningt att trimma en såpass stark motor. Gamla vrid/effekten på santan och tuccen är låg kontra motorns storlek. Med de nya typ R disel motorerna känns det som de är tweakade rejält från början.

Postat: 16 feb 2010, 22:04
av cubic
Tycker att motorn levererar vad en modern motor ska leverera.
Tror inte att den ligger på gränsen på något sätt, kommer det en mjukvara från en seriös leverantör kommer jag köpa den.

Det här är ju inte en bil man kör på strippen, men att putta på effekten 10-20% på ett enkelt sätt är bara för roligt för att låta bli.

Postat: 16 feb 2010, 23:11
av Danne_gg
brodeur skrev:
Danne_gg skrev:
cubic skrev:Här är en länk till dem enda som jag hittat som har en box till min 2010:

http://www.dieselkraft.se/#&&ddlStates= ... criptor%3e

Från 197 Hk till 235 Hk samt 437 Nm till 515 Nm låter ju lovande :)

Men mailade med Chipcenter.cc som tydligen ska ta fram en mjukvara för bilen som man installerar via diagnostikuttaget, samma princip som BSRs PPC-enhet som jag för övrigt köpte till min SAAB.

Känns tryggare med en mjukvara kontra en box som förvränger bilens egna signaler...

Vad tycker ni? Känner ni till andra firmor som tar fram mjukvaror till Santa FE???
Mjukvara framför box alla dar i veckan... DOCK! CRDI-R spisen är så pass ny så jag skulle iaf vänta minst 6mån innan jag rör motorns mjukvara... inget vet ju riktigt vart bristerna i motorn ligger än!
Tycker det känns helt vansiningt att trimma en såpass stark motor. Gamla vrid/effekten på santan och tuccen är låg kontra motorns storlek. Med de nya typ R disel motorerna känns det som de är tweakade rejält från början.
När man trimmar en motor ökar man framförallt laddtrycket, jag *TROR* inte att att nya R-dieslarna har högre laddtryck än de gamla.. snarare så att direktinsprutningen och tändsystemet är optimerat! Därav högre effekt/volym! Så rent laddtrycks mässigt och påfrestningar på blocket och spridare pga laddtrycket kommer ju inte bli högre om du trimmar en R eller en gammal diesel!

Hej Mats!

Postat: 11 jun 2010, 00:44
av cengiz
Matsli skrev:Hej

Nu har en kamrat till mig passat på att köpa KCR dieselboxen till sin bil. Han har bara kört ca. 50 mil, men upplever en märkbar skilllnad. Hans bensinförbrukning verkar vara exakt samma enligt färddatorn, men den kan ev. påverkas av trimboxen. Han är erkänt duktig på dieselmotorer till Marina enheter och jordbruksmaskiner. Innan han köpte så boxen utvärderade han några några olika leverantörer och upplevde KCR som den box som verkat minst skadlig på motorn under förutsättning att man kör med förnuft, m.a.o lugn och fin körning.
Det är väl ingen större mening att köpa en Santa fe om man är ute efter något kraftpaket att dra runt med på vägarna. Jag kommer att avvakta hans erfarenheter innan jag slår till. KCR hade en kraftig rabatt på deras box, men bara fram till sista November.
Hej Mats!

Har själv nu i dagarna köpt en santa fe 2.2 exclusive -07 och har samma funderingar som du har. Och det har nu gått ett tag sedan du skrev om din vän som hade köpt en trimbox från KCR och nu är jag mycket nyfiken på i fall du har lite kött på bena gällande detta. Har läste en hel del här på forumet (blev medlem igår och har inte kunnat skriva något) och konstigt nog framför allt då många Santa fe är just diesel så är det ingen direkt som har något svar på något gällande din fråga chiptrimning kontra box och i så fall vilken leverantör det mesta är spekulanter och andras erfarenheter. Tycker alla att Santa fe (CM) 2.2 diesel på 155 hk är så starkt att man inte behöver mixtra med trimning ?

Mvh

Cengiz.......

Postat: 16 aug 2010, 22:25
av Matsli
Hej Cengiz,

Jag kan nu berätta att min kamrat kört med sin KCR box sedan slutet på januari och allt fungerar jättefint. Han upplever inte någon större förbättring, även om den känns. Jag kan jämföra våra bilar. Min känns lite slöare, speciellt vid omkörning och på låga varv. Min drar ca 0.85 vid blandad körning. Hans drar 0.80. Alltså ingen större skillnad. Jag vet inte hur färddatorn påverkas av KCR boxen. Jag kommer inte att köpa box utan låta någon seriös mek ommappa/Chiptrimma min bil. Samlat sett så skulle jag gissa att detta är bättre än box. Nu gäller det bara att finna någon bra. Jag har hört talas om Charlie i E-Tuna som ska vara bra och seriös. tar tacksamt emot alla tips.

Hej !

Postat: 16 sep 2010, 00:56
av cengiz
För de som inte vet så har jag när jag köpte min bi någon gång under sommaren för ca 3 månader sedan aktivt kollat och försökt få information om olika möjligheter att få mera ork i min santa fe -07 som har 155hk. Det var inte lätt utan alla sa något. Först var jag inne på att skaffa en kcr-box men det skulle inte vara bra för att det ökar trycket i railen och kan ge skador i bland annat partikelfiltret som enligt några här skulle kunna kosta ca 20.000kr att byta. Det bästa var att mappa dvs chippa bilen och det har jag nu gjort för drygt 1 månad sedan. Jag valde efter många turer på olika sidor på nätet TCM. De var billiga och har hört bra om dem via andra vänner. Det första intrycket var inte det bästa. Det tog tid att få svar på frågorna jag hade. Men när jag väl träffa Thomas (tysk) som skulle göra jobbet så kändes det bättre mycket öppen och trevlig person. Han fråga mig vad jag efter sträva med uppdateringen. Och i mitt fall så var det mera vrid dvs ork vid omkörningar. Det hela skulle ge mig totalt 190hk och ca 400Nm.

Mer rekommendera han mig inte att ta ut från denna motor då det finns en risk att man gör mer skada en nytta. Jag tyckte det lät klokt och lyssnade på honom. Efter att han uppdaterat min bil fick jag först provköra bilen för att se i fall jag märkte någon skillnad innan jag betala. Det tyckt jag var väldigt seriöst. Jag hade provat bilen på motorvägen vid omkörningar och acceleration precis innan jag lämna in bilen så när jag prova den i efter hand måste jag säga att jag blev jätte nöjd. Det blev en helt annan bil. Riktigt rolig att köra. Toppfarten är det i mellan åt ingen skillnad. 180km /t gäller fortfarande. Min svåger har fått prova bilen och han blev så överraskad att han faktiskt själv är inne på att köpa en santa fe och chiptrimma den.

Så för alla som vill få lite mera ork i sin santa fe gå in på TCM s hemsida och läs mer.

Mvh

Cengiz.........